Fa gairebé 100 anys; quan, en el període comprès entre les dues guerres mundials, escassejava el petroli; es van desenvolupar enginyosos i precaris invents com el gasogen, un aparell que es muntava en la posterior dels cotxes i que, mitjançant la combustió de carbó, llenya o qualsevol cosa que cremés; es produïa un gas que servia per alimentar el motor del cotxe i moure'l. Ara, en plena revolució del liti i amb la limitada autonomia com a més problema dels cotxes elèctrics, hi ha qui ha tingut una idea similar a aquella. Veurem en què consisteix tan pintoresca solució que no té res a veure amb Tesla.

Extensor d'autonomia
Extensor d'autonomia
Gasogen
Gasogen

L'extensor d'autonomia

La solució ideada té fins i tot nom: extensió d'autonomia i és, com aquells precaris gasògens, un element que s'acobla al cotxe, en aquest cas a tall de remolc i, com porta dins una unitat de bateries extra, permet que el cotxe circuli més temps sense recàrregues. Diuen que és la solució definitiva per a tots aquests petits vehicles elèctrics urbans d'escassa autonomia que, amb el remolc a sobre, podrien circular durant molts més quilòmetres i, fins i tot, servir fins i tot per fer viatges llargs. Vistes les fotos, sembla molt més assenyat llogar un cotxe són més autonomia si, del que es tracta, és de fer un viatge llarg. Carregar un pobre utilitari amb un remolc així no sembla, a priori, una gran idea.

I a sobre, es lloga

Els promotors de l'invent, això sí, ho tenen tot pensat: si vols fer-te amb un, no has de desemborsar els 11.000 euros que costa, xifra que gairebé iguala el que es demana per un humil Dàcia Spring, que surt aquest estiu per 11.404 euros segons el portal quecochemecompro.com i ofereix 230 km d'autonomia. La seva proposta és llogar-lo i col·locar a les gasolineres de les principals rutes europees bases amb aquests aparells, que es llogarien per uns 37 dòlars fins que s'esgotin. En suma, tot avantatges: te'n vas de vacances amb el teu utilitari, reparteixes les maletes entre el sostre i el minúscul portaequipatge i emboteixes com puguis els nens en les places posteriors. Al gos, ja si això, ho acomodes en un segon remolc col·locat darrere de l'extensor de bateries. O entenem que els utilitaris urbans, i especialment els elèctrics, són per a trajectes curts i que la solució a la limitada autonomia d'alguns d'ells és una xarxa pública de carregadors àmplia i eficaç o la revolució verda quedarà en simple temptativa. Per descomptat, la idea de l'extensor de bateries no és de Tesla.