No és que sigui precisament cap secret que la immensa majoria dels conductors espanyols no tenen precisament gaires coneixements de mecànica. De fet, és de sobres conegut que molts conductors tampoc no tenen ni idea de com funcionen alguns dels elements més importants del seu cotxe, especialment el motor.
L'habitual és que la immensa majoria conductors comprar un cotxe, ja sigui nou o de segona mà i, tret que no aparegui cap indicatiu en el parèntesi augments, no facis cap tipus de revisió pel seu compte i no vagi al taller fins que s'hagi complert el nombre de quilòmetres establert pel fabricant.
Es pot tenir en compte que avui dia els cotxes són molt més segurs i fiables que fa uns anys, i que la immensa majoria d'ells, sempre i quan siguis faci un ús responsable, no acaben donant gaires problemes. Això no significa que per compte propi ens puguem realitzar algun tipus de comprovació, especialment si veiem que, encara que no aparegui cap tipus d'avís al panell d'instruments, detectem que alguna cosa no acaba d'anar com deuria.
El filtre d'aire és molt important per al motor d'un cotxe, i canviar-lo té un cost molt baix
Exemple d'això és el filtre d'aire, un component que és imprescindible per al bon funcionament del motor, entre altres coses perquè és el filtre que impedeix que entrin impureses dins d'aquest a través del combustible.
Tant els fabricants com els experts en mecàniques asseguren que l'ideal és fer un canvi de filtre d'aire cada 15.000 km, tenint en compte això així que, aquesta xifra pot variar depenent de certes condicions climàtiques, on el filtre d'aire treballa potser per sobre del recomanable i per tant és necessari canviar-lo abans.
Algunes de les pistes que el cotxe ens dona sobre la idoneïtat de canviar el filtre d'aire abans que salti qualsevol tipus d'avís és, d'una banda, veure que el cotxe no té la potència que hauria de tenir i, per un altre, que directament vegem com en certs moments el fum que surt el tub d'escapament és de color negre, una cosa que evidentment no és bon senyal.
Els que tinguin cert interès a canviar-lo sense anar a un taller han de saber que no és una operació precisament difícil, sinó que es tracta simplement de treure el filtre, comprovar que la llum passa a través d'ell i, en el cas que no sigui així, és el moment de canviar-lo. Això sí, es pot tenir en compte que aquest canvi en un taller sol tenir un cost molt baix, entre 8 i 20 €, pel que tampoc no és que sigui una operació molt costosa.
