Quan parlem de seguretat viària, la Direcció General de Trànsit (DGT) sol posar el focus en les distraccions, el consum d'alcohol i altres factors humans com a principals causes d'accident. Tanmateix, segons l'opinió de Máximo Sant, creador del canal Garaje Hermético en YouTube, hi ha un altre element clau que no sempre s'esmenta amb prou claredat: les carreteres per les quals circulem no ofereixen el mateix nivell de seguretat.

En un recent vídeo, Sant analitza les diferències entre les autopistes i les carreteres secundàries, destacant per què, malgrat la seva mala fama, les primeres són en realitat les vies més segures.

Autopista gestion Abertis Europa Press

Les autopistes: més ràpides, però també més segures

Encara que la DGT recorda amb freqüència que les autopistes i autovies permeten circular a alta velocitat, Sant insisteix que això no significa que siguin més perilloses. Al contrari: en aquestes vies no hi ha creus, rotondes ni passos a nivell amb trens (que a Espanya encara es cobren víctimes cada any). A més, la separació física entre sentits de circulació evita els xocs frontals, un dels accidents amb més índex de mortalitat.

També hi ha elements de seguretat activa integrats al seu disseny: vorals amplis, bandes sonores que avisen al sortir del carril, escapatòries i revolts suaus que redueixen el risc de distracció. Fins i tot el traçat modern d'autopistes evita les rectes interminables, substituint-les per lleugers revolts que mantenen l'atenció del conductor.

Finalment, l'assistència en cas d'accident sol arribar molt abans en una autopista, on la presència de controls i serveis és més gran que en una carretera convencional.

Carretera Unsplash

Arguments per fugir de les autopistes

En contrast, les carreteres secundàries ofereixen al conductor una experiència completament diferent. Com recorda Sant, "viatjar fugint d'autopistes i autovies és més autèntic, més enriquidor... i més lent". El paisatge canvia, es travessen pobles i es gaudeix del viatge com una finalitat en si mateix.

Tanmateix, la realitat estadística és clara: segons la pròpia DGT, el 89% del traçat a Espanya correspon a carreteres convencionals, però en elles es produeixen dos de cada tres accidents mortals. Les causes són múltiples: vies estretes, falta de vorals, trànsit en ambdós sentits, cruïlles inesperades i menor assistència en cas d'emergència.

Això no significa que no puguin gaudir-se. De fet, Sant recorda viatges memorables al volant d'un descapotable clàssic per carreteres secundàries, on l'important no era arribar ràpid, sinó gaudir del camí. Però també adverteix: perquè l'experiència sigui positiva, cal assumir una actitud diferent, sense presses i amb la consciència que el risc és més gran.

A la seva secció de consultori, Sant respon a la pregunta d'un espectador sobre el cotxe ideal per a aquest tipus de viatges. La conclusió és clara: qualsevol vehicle pot servir si l'actitud és l'adequada. No obstant això, per potenciar l'experiència, recomana opcions com un descapotable, un clàssic ben mantingut o un cotxe amb canvi manual que impliqui més al conductor. Això sí, sempre amb fiabilitat com a condició indispensable, perquè quedar-se tirat en una carretera secundària pot convertir una aventura en un problema seriós.