Rússia aprofita el control total sobre la ciutat portuària de Mariúpol per exportar materials. Un fet que Ucraïna ha titllat en més d'una ocasió de robatori. A la ciutat, que no té ni aigua corrent ni electricitat, l'exèrcit rus ha anunciat la "nacionalització" d'un total de 34 vaixells atracats al port. L'assessor de l'alcalde de la ciutat portuària, Petro Andriuxenko, va confirmar que un vaixell rus va sortir fa uns dies del port d'aquesta ciutat a la regió de Donetsk, amb 2.500 tones d'acer enrotllat en direcció a Rostov del Don. Però no és l'únic que ha marxat d'Ucraïna en direcció a Rússia. Les autoritats de la regió de Kherson designades per Moscou van exposar fa uns dies que van començar "la venda de gra" a Rússia d'aquesta província controlada majoritàriament per tropes del Kremlin. "Estem venent el gra perquè esperem una nova collita. El 20 de juny començarà la plena campanya de recollida de cereals al territori de la regió de Kherson", va manifestar Kiril Stremoúsov, vicecap de l'Administració Civil i Militar de Kherson.

En aquest context, la Unió Europea ha culpat Rússia de la crisi alimentària mundial que s'aproxima. El president del Consell Europeu, Charles Michel, ha acusat Rússia de fer servir tots aquests recursos i subministraments com "un míssil furtiu contra els països en vies de desenvolupament", i ha culpat el Kremlin de la crisi alimentària mundial que vindrà, fet que hauria portat a l'ambaixador de Moscou davant l'ONU a abandonar una reunió del consell de seguretat. 

Michel s'ha dirigit directament a l'ambaixador rus Vassily Nebenzia en una reunió al consell el dilluns i ha dit que ha vist milers de tones de gra i cereal en contenidors i vaixells del port ucraïnès d'Odessa fa setmanes "a causa dels vaixells de guerra russos a la Mar Negra"

Un bloqueig amb conseqüències

El president ucraïnès, Volodímir Zelenski, va demanar fa unes setmanes aixecar el bloqueig del port d'Odessa per evitar una crisi alimentària. L'exèrcit rus ha posat en marxa un bloqueig naval que ha detingut el comerç marítim als ports ucraïnesos. Això preocupa i sobretot, als líders mundials perquè suposa un atac deliberat a la cadena mundial de subministrament d'aliments que pot generar escassetat i inestabilitat política a moltes parts del món.

Segons publicava el mateix The Washington Post, aquesta idea s'extreu d'un document elaborat per la intel·ligència nord-americana al qual ha tingut accés. En aquest informe s'afirma que les conseqüències del bloqueig poden ser conseqüències greus si no es permet als cereals i altres productes agrícoles essencials fluir lliurement des d'Ucraïna. Després de la invasió d'Ucraïna, l'armada de Rússia controla ara de manera efectiva tot el trànsit naval al terç nord de la Mar Negre, cosa que el fa insegur per al transport comercial, segons aquest document del govern nord-americà.

 

Imatge principal: el president del Consell Europeu, Charles Michel, oferint una roda de premsa sobre Ucraïna / Efe