Milers de milions han estat enviats d'ajuda a Ucraïna. Ara, el problema és si Kíiv tindrà la capacitat per absorbir i gestionar tots aquests diners en forma d'ajuda. I el problema no seria la corrupció del país, molt arrelada, sinó la simple falta de capacitat per processar i invertir sumes de diners tan altes, segons ha dit un funcionari d'Ucraïna i detalla el diari britànic The Guardian

❌ Ucraïna i la reconstrucció: d'on surten els diners i qui pagarà què

❌ Mariúpol i la seva reconstrucció: Ucraïna ja hi somia
 

"Es tracta de la capacitat de treballar amb aquesta quantitat de diners", ha dit Mustafa Nayyem, cap de l'Agència Estatal de Restauració i Desenvolupament d'Infraestructura d'Ucraïna. 

La UE s'ha compromès a gastar 50.000 milions d'euros en subvencions i préstecs durant els pròxims quatre anys, en gran part per mantenir els serveis governamentals. El Regne Unit oferirà garanties d'exportació de milers de milions de lliures al Banc Mundial i es comprometrà a fer servir els sofisticats mercats segurs de Londres per desenvolupar una forma d'assegurança per protegir les inversions occidentals. Els Estats Units també van anunciar un important paquet d'ajuda econòmica. 

La factura de la guerra d'Ucraïna

L'objectiu central de la conferència, que s'està duent a terme aquests dies al Regne Unit, a la qual assistiran 1.000 delegats, no és fer promeses, sinó estimular la inversió del sector privat a Ucraïna. Al març, el Banc Mundial va estimar que Ucraïna enfrontava una factura de 394 mil milions d'euros per reemplaçar els seus edificis danyats.

Nayyem, que va ser designat per dirigir l'agència de reconstrucció d'Ucraïna al gener i va ser un dels primers organitzadors de Facebook de la revolució de Maidan el 2014, va dir que seria un desafiament per a Ucraïna processar sumes tan grans.

❌ Rússia fa servir armes dels Estats Units en la guerra d'Ucraïna?
 

“Es tracta de la capacitat de treballar amb aquesta quantitat de diners. Històricament, la quantitat més gran de diners amb què hem estat capaços de treballar va ser de 5,5 mil milions d'euros a l'any el 2014. Ara esperem molt més, i serà molt difícil per a la indústria de la construcció d'Ucraïna, les institucions governamentals i les institucions privades aconseguir aquest resultat. No és que els ucraïnesos siguin dolents o corruptes. Mostra'm el país que ho pot fer”.

Nayyem també va instar els donants occidentals a no deixar-se dissuadir per la contínua corrupció al país ni a imposar condicions impossibles dient: “No podem castigar tot el país només perquè algunes persones són corruptes. La meva generació no va començar el Maidan el 2013-14 per ser castigada novament perquè algun oligarca era corrupte. No facis això. No és bo posar alguna marca a un país i dir que és corrupte”.

Abans i després de la guerra

El mateix expert ha dit al diari britànic que la infraestructura d'Ucraïna abans de la guerra estava “sobrecarregada amb tantes instal·lacions. No necessitem tantes escoles, universitats, hospitals que es van construir durant la Unió Soviètica, però ara que estan danyats i destruïts totes les comunitats volen reconstruir tot, cosa que és absurd”.

Nayyem va admetre que el cas de la racionalització dels serveis públics era difícil de vendre al públic ucraïnès.

S'espera que una reunió del comitè de coordinació de donants del G7 al marge de la conferència discuteixi si hi ha d'haver un fons únic a través del qual les institucions financeres internacionals i els governs canalitzin la seva ajuda. I també si l'assegurança de guerra realment desbloquejarà la inversió del sector privat en un país que està en risc de més violència russa.

 

Imatge principal: guerra a Ucraïna / Efe