Marques icòniques com Coca-cola van abandonar Rússia mesos després de l'inici de la guerra. Les empreses es van retirar a la primavera, i va ser una resposta a la pressió pública i dels inversors. Algunes, com la Coca-Cola, van concretar que se n'anirien a l'agost, després de cinc mesos, i d'altres, com McDonald's van vendre els seus negocis. Procter & Gamble s'hauria quedat venent només productes essencials. 

Cal recordar que la primera vegada que la Coca-Cola va estar disponible a la Unió Soviètica va ser l'any 1979. Tot i marxar, aquesta popular marca ja s'enfronta a lluites contra productes del mercat gris, que són importacions no autoritzades, i les imitacions russes dels productes oficials de Coca-Cola. 

El cas és, però, que a Rússia encara es poden trobar llaunes de Coca-Cola, i l'habilitat per esquivar les sancions comença a ser un esport d'ofici nacional. En aquest sentit, l'acadèmic de la Universitat Federal de Vladivostok Artyom Lukin descriu a través de Twitter que, tot i que Coca-Cola ha abandonat Rússia, encara se'n poden trobar. Ell ho atribueix a "importacions paral·leles", i n'hi ha de procedents de diferents indrets. Concretament, ha compartit dues imatges: una del Japó i una altra de la Xina. 

Productes que també esquiven sancions

El mateix acadèmic també exposa que ha trobat els xiclets Orbit que feia temps que no veia. En aquest sentit, destaca que concretament els de la fotografia que adjunta estan fabricats a Sant Petersburg. "La indústria alimentària russa està trobant maneres de fer front a les sancions". 

Normalment, els governs rebutgen les sol·licituds de marques que són idèntiques o molt semblants a marques existents, segons experts en propietat intel·lectual. Però el govern rus va exposar la primavera passada un decret que permet a les empreses fer servir patents de països considerats “antipàtics”, com els Estats Units i el Regne Unit, sense pagar al propietari de la propietat intel·lectual, posant a les marques occidentals a la defensiva. 

Rússia, en aquest context, permet ara "importacions paral·leles" o articles del mercat gris per a determinats sectors, com, per exemple, calçat o productes d'higiene femenina. 

 

Imatge principal: una mà sosté una llauna de Coca-Cola / Unsplash