Rússia ha contestat amb violència a la crida diària del president ucraïnès, Volodímir Zelenski, per a una treva en els atacs aeris contra infraestructures civils. Aquesta matinada, Kíiv ha patit un dels bombardejos amb míssils i drons més massius dels últims mesos, segons han informat les autoritats ucraïneses. L’atac ha provocat la mort de nou persones i ha deixat més de 70 ferits en diversos districtes de la capital ucraïnesa. Segons fonts oficials, desenes d’edificis residencials i comercials, vehicles, magatzems, garatges i altres infraestructures civils han quedat destruïts o greument danyats.

 

➕ Cancel·lada la reunió de ministres al Regne Unit per la pau a Ucraïna: els EUA van per lliure
 

➕ Es filtra el pla dels EUA per aconseguir la pau entre Rússia i Ucraïna: tots detalls
 

➕ Pols entre Ucraïna i els EUA sobre cedir territori: línies vermelles
 

El ministre de l’Interior d’Ucraïna, Ihor Klimenko, va informar que els equips d’emergència continuaven buscant sota els enderrocs almenys una desena de desapareguts, hores després d’haver conclòs l’atac. El districte més afectat ha estat el de Sviatochyn, a l’est de la ciutat. Segons ha pogut constatar l’agència Efe, els projectils russos van causar greus desperfectes en edificis d’habitatges i cases baixes situades a prop de les instal·lacions de l’empresa aeronàutica ucraïnesa Antónov, algunes de les quals van quedar totalment destruïdes.

El Ministeri de Defensa de Rússia ha qualificat el bombardeig de “massiu” i ha afirmat que es va dur a terme amb armes de llarg abast i alta precisió. Segons el departament militar rus, l’objectiu dels atacs eren instal·lacions militars com ara fàbriques de míssils, de tancs i de maquinària, així com infraestructures per a la producció de combustible i munició.

Tot i aquestes declaracions, les autoritats ucraïneses insisteixen que l’atac ha tingut un impacte devastador principalment sobre la població civil, i denuncien una vegada més l’estratègia de terror aplicada per Moscou contra ciutats allunyades del front de guerra. Aquest nou episodi de violència arriba en un moment en què Ucraïna intenta guanyar suports internacionals per forçar una desescalada del conflicte i iniciar negociacions de pau.

Zelenski assegura que Rússia no vol la pau

Les autoritats ucraïneses han confirmat que vuit de les nou víctimes mortals del recent atac rus contra la capital van perdre la vida al barri de Sviatochyn, a l’oest de Kíiv. L’alcalde de la ciutat, Vitali Klitxkó, ho ha comunicat des del mateix lloc dels fets, on els equips d’emergència continuaven treballant hores després dels impactes. Un cop desactivada l’alerta aèria que avisava del bombardeig, que ha sacsejat Kíiv passada la mitjanit, molts residents de Sviatochyn intentaven recompondre’s de l’impacte emocional, asseguts als bancs del barri, amb llàgrimes als ulls o la mirada perduda. D’altres feien recompte dels danys en vehicles, habitatges o comerços.

➕ Zelenski recorre a X per deixar en evidència Trump sobre Crimea: "Emocions fortes"
 

Segons la Força Aèria ucraïnesa, Rússia va emprar en aquest atac un arsenal impressionant: 11 míssils balístics Iskander-M, 37 míssils de creuer Kh-101, 6 míssils Iskander-K, 12 míssils Kalibr, 4 míssils guiats Kh-59 i Kh-69, i un total de 145 drons, entre ells nombrosos drons kamikaze Shahed. De 70 míssils llançats, les defenses ucraïneses en van interceptar 48, un percentatge inferior al d’anteriors ofensives. Experts ho atribueixen a la creixent escassetat de municions i sistemes antiaeris.

El president ucraïnès ha condemnat amb fermesa l’atac, que considera una prova més de la falta de voluntat del Kremlin per posar fi al conflicte. Zelenski ha ordenat al seu ministre de Defensa, Rustem Umérov, que comuniqui amb urgència als aliats internacionals les necessitats d’Ucraïna per reforçar les seves defenses aèries. A més de Kíiv, el bombardeig també va provocar danys significatius en altres regions del país, com Khàrkiv (nord-est), Dnipropetrovsk i Jitómir (centre), Zaporíjia (sud-est) i Khmelnitski (oest).

Aquest atac es va produir en un context de tensió diplomàtica creixent. En la vigília, el president dels Estats Units, Donald Trump, va acusar de nou Zelenski d’obstaculitzar els esforços de pau, criticant la seva negativa rotunda a reconèixer Crimea com a territori rus —una de les condicions del pla de pau proposat per la Casa Blanca—. Trump, però, no ha condemnat explícitament cap dels bombardejos russos recents contra zones residencials d’Ucraïna.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!