Jeff Bezos, el creador d’Amazon i la seva empresa Blue Origin, va aconseguir aquest dijous un gran èxit que escurça les distàncies que el separen d’Elon Musk i SpaceX en la seva particular guerra espacial que mantenen en la cursa per arribar a Mart. Els dos magnats i les seves respectives companyies de coets competeixen des de fa anys per quedar-se amb els contractes de la NASA per tornar a la Lluna i després arribar a Mart. I Blue Origin ha realitzat la seva primera missió al planeta vermell amb el seu imponent coet New Glenn, llançant la missió científica de la NASA Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers (Escapade), que consisteix en dues sondes bessones per estudiar la interacció del vent solar amb l'atmosfera i magnetosfera marciana. La fita de l’empresa de Bezos, però, ha estat acompanyat de l’èxit de l’aterratge del propulsor del seu coet reutilitzable New Glenn en una plataforma en el mar, una maniobra que només havia aconseguit abans SpaceX amb els seus coets Falcon 9 i Starship. Fins i tot el mateix Musk va reconèixer la fita del seu rival i va felicitar Bezos i Blue Origin a través de la seva xarxa X.

Pas endavant de Blue Origin

L’èxit del New Glenn és important perquè col·loca Bezos i Blue Origin en una posició més competitiva davant de Musk en la cursa espacial, donat que pot permetre un augment en la freqüència de llançaments i una reducció de costos, aspectes clau per obtenir contractes amb la NASA i avançar cap a la colonització de Mart. La NASA, enmig de la competència entre Blue Origin i SpaceX, està valorant els seus contractes i el rendiment tecnològic de les dues companyies, fins i tot considerant deixar de banda l’empresa de Musk pels retards i les possibilitats que Blue Origin pugui complir amb les expectatives per a programes com Artemis, que busca establir bases lunars i preparar missions a Mart, fins i tot futures missions colonitzadores. SpaceX, però, porta molts anys d'avantatge en el nombre de llançaments i de tones de càrrega pujades a l’òrbita terrestre, però la recuperació del propulsor del supercoet New Glenn suposa un avanç indispensable per demostrar que Blue Origin també pot reutilitzar els seus coets com fa SpaceX.

A la segona oportunitat

El llançament de la missió Ecapade va tenir lloc des de l’Estació de la Força Espacial de Cape Canaveral (Florida) a les 15:55 hora local (19:55 GMT). Era la segona ocasió en la qual Blue Origin intentava aconseguir la recuperació del propulsor del New Glenn, un coet 98 metres d’altura i de 7 metres de diàmetre, el doble de la mida habitual en coets similars, la qual cosa permet transportar càrregues més voluminoses. Aquesta primera etapa recuperable està propulsada per set motors BE-4 que funcionen amb metà i oxigen líquid, generant una empenta total d’aproximadament 17.000 kN (3,8 milions de lliures de força), i està dissenyada per aterrar verticalment i s’estima que pot volar almenys 25 vegades. El coet porta el nom de New Glenn en honor a John Glenn, el primer nord-americà a orbitar la Terra, i està pensat tant per a vols de satèl·lits com per a possibles missions tripulades en el futur.

La missió NG-2 ha estat el segon vol espacial del New Glenn, després que la primera missió orbital del coet, la NG-1, realitzada el 16 de gener, va ser un èxit en col·locar la càrrega útil a l’òrbita prevista, complint així l’objectiu principal, però també una decepció perquè la primera etapa no va poder ser recuperada: es va perdre durant el descens, marcat per velocitats supersòniques durant la reentrada. Aquest dijous, però, va ser diferent. El propulsor principal del New Glenn va aconseguir una reentrada controlada a l’atmosfera terrestre i es va posar suaument a la plataforma marítima anomenada Jacklyn (el nom de la mare de Bezos) situada a l’oceà Atlàntic davant les costes de Florida, a prop de la base de llançament. Això va passar 9 minuts i 20 segons després de l’enlairament. La maniobra va incloure una correcció de trajectòria després de la separació d’etapes i un encès de motors per frenar el descens en els últims instants, permetent un aterratge exitós i controlat sobre la plataforma.

Què diferencia Blue Origin de SpaceX?

Jeff Bezos i Elon Musk van fundar les seves empreses Blue Origin i SpaceX en els anys 2000 i 2002, respectivament, però tenen diferències claus quant a missió, enfocament tecnològic i estratègia empresarial. Blue Origin ha centrat part de les seves operacions en el turisme espacial suborbital -amb viatges amb el seu coet New Shepard com el que va fer el presentador Jesús Calleja- i en programes científics amb la NASA, amb menys missions orbitals actives fins ara. Bezos té una visió més conservadora i a llarg termini, centrada a traslladar la indústria contaminant a l’espai i protegir la Terra, promovent la construcció d’hàbitats espacials autosuficients inspirats en estructures com els cilindres d’O’Neill, en lloc de terraformar Mart. En contraposició, Musk impulsa des de fa anys la colonització de Mart com un ‘pla B’ per a la humanitat, amb l’objectiu de fer-lo habitable i establir-hi una presència humana permanent al planeta vermell. Amb la colonització de Mart, el sud-africà persegueix la creació d’una civilització multiplanetària. El seu enfocament és ambiciós, impulsant coets reutilitzables d’alta capacitat amb la finalitat de fer l’exploració espacial més assequible i viable a llarg termini. Però aquí és on, ara, Bezos també ha posat l’enfocament amb el desenvolupament del New Glenn, amb el que vol fer la competència a Musk a l’hora de complir amb les expectatives per a programes de la NASA com Artemis, que busca establir bases lunars, i preparar missions a Mart.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!