El govern espanyol demana a la flotilla Global Sumud que avança en direcció a Gaza per trencar el cèrcol israelià i portar ajuda humanitària a la població palestina que faci marxa enrere. En un comunicat aquest dimarts al vespre, reiterat aquest dimecres al matí pel ministre Óscar López, l'Executiu de Pedro Sánchez ha avisat els activistes pro Palestina del "risc sever" d'entrar en la zona d'exclusió marcada per l'exèrcit d'Israel. Espanya, d'igual forma que Itàlia, va enviar una nau de salvament marítim de l'Armada per escortar la flotilla i salvar els tripulants si calgués. Tanmateix, la Moncloa ha avisat que en cap cas la nau de l'exèrcit espanyol continuarà fins a entrar en l'anomenada zona crítica delimitada per Israel.
La Global Sumud Flotilla és a 135 milles nàutiques —uns 250 quilòmetres— de la Franja de Gaza, i el cèrcol israelià està a unes 120 milles de la costa gaziana, que és el punt on altres flotilles anteriors han estat interceptades per les FDI. La quarantena de naus que conformen la missió pro Palestina s'han topat aquesta matinada per primera vegada amb vaixells de l'exèrcit israelià. Almenys una nau ha travessat entre ells i ha començat a envoltar amb "maniobres intimidatòries perilloses" per "acovardir" els dos principals vaixells de la flotilla, l'Alma i la Sirius, segons han denunciat els activistes. També els han danyat els sistemes de comunicacions. Després han marxat i els activistes han refermat el compromís a continuar la missió.
Davant d'aquest escenari, el govern espanyol recomana "encaridament" als activistes que no s'endinsin en la zona d'exclusió. "La missió de la flotilla és encomiable i legítima, però les vides dels seus integrants han d'estar per sobre", afirmen fonts de la Moncloa en un comunicat. Aquest matí, el ministre López ha reiterat el missatge: "Tenim tota l’empatia i comprensió a aquesta causa, que no pot ser més justa, però un govern també ha d’adoptar decisions, i per descomptat, el que no farà el govern és posar el buc espanyol en aquestes aigües que Israel ha declarat d’exclusió". López ha demanat aquest dimecres als integrants de la flotilla que porta ajuda humanitària a Gaza que “per favor, no entri” a la zona d’exclusió marcada per Israel, perquè “la prioritat absoluta és la seva seguretat de totes les persones que l’integren”.
Segons López, tot i que Israel se salta la legalitat internacional, l'Executiu “no posarà un vaixell espanyol dins d’aquestes aigües”. “Hem arribat fins on hem pogut, i estem allà. Hem fet el que hem pogut, però no travessarem aquesta frontera perquè ens portaria a una situació que tothom pot entendre”. En aquests moments, ha dit, “la prioritat màxima és la seguretat de les persones que estan a la flotilla, i per això els recomanem que no travessin aquesta línia”. Tanmateix, el ministre no ha volgut valorar possibles escenaris com l’atac per part d’Israel a una embarcació amb bandera espanyola.
La Flotilla sosté que el govern espanyol és "còmplice" del que pugui passar
Des de la Flotilla, tanmateix, estan convençuts a continuar la missió fins a on puguin i avisen el govern espanyol que "per acció i omissió" es converteix en "còmplice" del que pugui passar. En un comunicat, la Flotilla lamenta que el govern espanyol es "limiti" a demanar-los que abandonin la missió i renunciï a oferir-los la protecció necessària per arribar a Gaza. "Acceptar com a normal l'amenaça d'assalt significa avalar la impunitat d'Israel i silenciar la denúncia del genocidi", han denunciat els activistes. Així mateix s'ha pronunciat també una de les tripulants il·lustres de la flota, l'exalcaldessa de Barcelona Ada Colau, que ha lamentat que l'Executiu de Sánchez no els acompanyi amb vaixells oficials per obrir el corredor humanitari.
Denuncien un intent de "sabotatge" del govern italià
Ahir a la nit ja va haver-hi un enfrontament amb un altre govern quan la Flotilla va denunciar un intent de "sabotatge" de la missió per part de l'Executiu italià de Giorgia Meloni. Segons els tripulants, el Ministeri d'Assumptes Exteriors italià ha donat als vaixells italians que formen part de la missió "l'oportunitat" d'abandonar i tornar a terra a bord d'una nau oficial abans d'arribar a l'anomenada "zona crítica" a on Israel els interceptaria. "Això no és protecció. És sabotatge. És un intent de desmoralitzar i fracturar una missió humanitària pacífica que els governs no han assumit", han denunciat els activistes. En un comunicat, els activistes es mostren conscients dels "riscos" de la missió humanitària, però reiteren que és "molt més perillós restar en silenci davant del genocidi, la fam i el càstig col·lectiu que navegar transportant ajuda humanitària".