En només un mes, més de 28.000 dones de nacionalitat saudita han presentat candidatura per cobrir les 30 vacants per a dones maquinistes que la sucursal de Renfe a l'Àrabia Saudita ha obert. Així doncs, seran les primeres dones maquinistes de la història del país. Les seleccionades conduiran el tren que uneix les ciutats santes de la Meca i Medina, la primera línia d'alta velocitat que es construeix al Pròxim Orient. Es tracta d'una via ferroviària que s'estén al llarg de 450 quilòmetres. Però la construcció d'aquesta obra faraònica de 6.700 milions de pressupost ha esquitxat el rei emèrit Joan Carles I a causa de les confessions de Corinna Larsen en què se l'acusa de cobrar comissions il·legals amb l'AVE a la Meca. Tot i això, la investigació de la Fiscalia Anticorrupció sobre el cas no pot afectar Joan Carles I perquè els fets van tenir lloc abans de la seva abdicació el juny de 2014 i, per tant, es considera que gaudia d'inviolabilitat.
Del còmput global de dones inscrites al procés de selecció que va arrencar el passat 2 de gener, més de la meitat han superat la primera prova d'actitud, realitzada en línia. En ella s'hi valorava l'expedient acadèmic i el coneixement de l'anglès. Pel que fa al perfil de les candidates, les edats oscil·len entre els 22 i els 30 anys. Ara, les inicialment admeses hauran d'enfrontar més proves i una entrevista personal. Després, les escollides començaran un període de formació d'una mica menys d'un any a les instal·lacions que el Consorci Espanyol Alta Velocitat Meca Medina té al Centre d'Operacions de la Línia (OCC). Així doncs, està previst que període d'aprenentatge, que serà remunerat, arrenqui al voltant del pròxim 15 de març. Consistirà en classes teòriques i pràctiques per part de personal de Renfe.
Més de 130 maquinistes saudites formats
L'antecedent a les dones maquinistes el trobem entre el 2013 i el 2014. Entre aquests anys es van formar els primers maquinistes a l'Escola Tècnica Professional de Conducció i Operacions de Renfe a Madrid. Més tard, la col·laboració es va ampliar arran d'un acord subscrit amb Saudi Railway Politechnic (SRP) per impartir formació teòrica a les seves instal·lacions de la ciutat de Qassim. En total, més de 80 maquinistes locals han estat formats per Renfe, i 50 més es troben en període d'instrucció. Amb tot, la filial de Renfe a Aràbia Saudita ha contractat i format més de 400 ciutadans saudites per als departaments Comercial, estacions i a bord, i d'Operacions. Finalment, escau subratllar que, avui dia, l'empresa operadora de Haramain High Speed Railway, en què també participen Adif i Ineco, compta amb més de 1.300 treballadors directes al seu servei, la majoria de nacionalitat saudita.