Carregant...

La quantitat de talent que hi ha a Girona per metre quadrat és envejable. Sortosament, aquesta primera meitat d’any he tingut la sort de descobrir-lo una mica més i una nova visita m’ha dut a tastar com el materialitzen l’Adrià Edo i la Júlia Trota als plats del Dit i Fet. Aquell migdia de dilluns pensava a dinar un parell de plats, però la carta del Dit i Fet, tan viva i llaminera, va fer que comencés la setmana amb un petit banquet. Tenia curiositat per tastar força plats i van poder adaptar-ne alguns per tal de fer mitges racions. 

Primer, el planxat de peus de porc, rossinyols i Comté, que va ser un mos inicial per fer obrir boca, suculent i amb la profunditat de matisos que li conferien els bolets i el formatge. Després va arribar el mini carabassó a la brasa i la seva flor en tempura amb stracciatella i alfàbrega, refrescant i làctic, perfecte per temperar el cos, afligit pel sol de justícia que queia inclement sobre l’empedrat del Barri Vell de Girona. La mitja ració de truita cremosa de gamba de Palamós era generosíssima, amb una alta potència de gust, melosa gràcies a la salsa dels coralls i, en definitiva, una molt bona idea perfectament executada que li ha valgut ser un plat icònic del restaurant

Planxat de peus de porc, rossinyols i Comté del restaurant Dit i Fet. / Foto: Rosa Molinero Trias

“La nostra cuina parteix d’una base de cuina catalana tradicional, que respecta el producte, la temporalitat i les coccions, i hi afegim un estil personal”

També vaig demanar el colomí de Bresse a la brasa amb piparra i brioix amb el seu parfait perquè l’amic que em va recomanar de venir al Dit i Fet és un gran fan del colomí, i mentre el menjava pensava que tenir colomí a la carta és tota una declaració d’intencions, de mestria i ofici, que parla bé del domini tècnic del seu cuiner, però, sobretot, d’aquesta certa sensibilitat que cal per fer que el gust de l’au sigui ben nítid i la textura, impecable. Per postres, maduixes amb crema de recuit de drap, alfàbrega, pinyons i gelat de llet d’ovella, aprofitant la temporada i aquesta combinació làctica clàssica que hi va tan bé amb la fruita. 

Truita cremosa de gamba de Palamós del restaurant Dit i Fet. / Foto: Rosa Molinero Trias

“La nostra cuina parteix d’una base de cuina catalana tradicional, que respecta el producte, la temporalitat i les coccions, i hi afegim un estil personal”, explica Trota, responsable de sala. Preguntada per com descriu què és Dit i Fet, respon que és “sobretot, família: és un restaurant petit que de mica en mica ha anat creixent. Però hem mantingut l’essència del principi, amb un servei molt proper i càlid, mirant d’entendre i d’adaptar-nos a allò que cerca el client sense perdre els nostres valors i criteris”. 

Mini carbassó a la brasa i la seva flor en tempura amb stracciatella i alfàbrega del restaurant Dit i Fet. / Foto: Rosa Molinero Trias

A la seva carta de vins, que té una de les millors seleccions de vins catalans que jo hagi vist mai, es nota un profund coneixement del territori vitivinícola

A la seva carta de vins, que té una de les millors seleccions de vins catalans que jo hagi vist mai, es nota un profund coneixement del territori vitivinícola que no és aliè a les tendències actuals. “La idea sempre ha estat tenir una carta variada, amb vins d’arreu del món. Sobretot, volem posar en valor petits productors que no es coneixen tant per tal que el client tingui l’oportunitat de tastar coses noves, diferents d'allò que podem trobar en altres llocs i inclús a botigues. Treballem molt amb vins naturals, però tenim una mica de tot, dins dels nostres gustos, per tal que tothom en pugui gaudir”. Surto del restaurant satisfeta en tots els sentits, feliç d’haver conegut Dit i Fet, amb ganes de tornar-hi i recomanar-lo, i orgullosa de saber la bona feina que fan per a la nostra gastronomia aquesta fornada d’hostalers com Edo i Trota.