Anar a un restaurant i que l'experiència sigui de 10 és una sensació meravellosa. Una victòria per al restaurant perquè el client, segurament, hi tornarà; i, també, un èxit per al comensal, ja que ha pagat per una experiència que li ha resultat satisfactòria. Ara bé, perquè això passi no només el menjar ha de ser excel·lent. Implica, a més a més, un reguitzell de variables.

🍹 5 còctels boníssims amb els quals sorprendràs els teus convidats
 

📲 Vols millorar les teves històries d'Instagram? 5 consells de la Generació Z
 

Que sigui fàcil d'arribar i aparcar-hi, que la decoració sigui bonica, que no et sentis anxovat mentre degustes els plats, etc. Tanmateix, n'hi ha una altra de molt important: l'actitud i nivell del servei. Des de la secció estiuenca de La Gandula d'ElNacional.cat et portem els 7 aspectes amb els quals (potser) no t'hi fixes i que et serviran per avaluar l'excel·lència dels cambrers i del servei.

1. L'atenció (implícita i explícita)

Com a punt de partida és molt considerable estar atent en tot moment a les necessitats explícites i les potencials que un client té o podria arribar a tenir. Això parla clarament de la capacitat de gestió i de l'empatia que els cambrers desenvolupen amb el comensal. Això no obstant, és crucial no pecar d'una atenció excessiva, ja que el comensal es pot sentir intimidat o ofegat. La clau de l'èxit és saber trobar l'equilibri perfecte.

2. Coneixement ampli del menú

Perquè un cambrer pugui donar recomanacions o aclariments ha de conèixer el menú. Coneixement ampli del menú. No importa el clar que siguis a la carta o al menú, sempre hi haurà dubtes, per això el cambrer ha d'estar preparat. Saber en què consisteix el menú o la carta és una de les tasques, ja que només així podrà fer recomanacions. Les recomanacions incentiven que el client consumeixi, regularment, moltes vegades que consumeixi més del planejat. Saber explicar les promocions també és una tasca rellevant, per evitar confusions i malentesos.

servei restaurant (2)
El coneixement ampli del menú és fonamental / Foto: Pixabay

3. Muntar una taula

  1. El primer que ha de fer el cambrer és assegurar-se que el mobiliari estigui en bon estat. Si el mobiliari està en bon estat cal netejar-lo.
  2. Ha de col·locar les estovalles, assegurant-se que estiguin netes, damunt d'aquesta ha de col·locar les tapes.
  3. De seguida ha de col·locar la vaixella; començant pels plats base, després el plat per a pa i els coberts.
  4. Un cop posats els coberts, s'hi afegeix la cristalleria, com és muntatge s'inicia amb una copa per a aigua.
  5. Sobre el plat o a un costat de la forquilla, cal afegir el tovalló.
  6. I per acabar, cal posar el saler i algun adorn decoratiu. (Flors per al dia, espelmes per a la nit).

4. Transportar els plats

Estàs menjant els plats i de sobte sents un terrabastall de plats estrident i la trencadissa en mil trossos del que anaves a menjar. Sempre és mala sort, és clar, però potser el cambrer ha pecat de confiança en l'excés de plats i a l'hora de transportar-los. És per això que sempre és millor no carregar excessivament la safata amb què els portes a taula.

servei restaurant (1)
L'expressió facial és molt important / Foto: Pixabay

5. Servir els plats a taula

Segurament aquest és un dels aspectes menys coneguts per als comensals, però és un dels trets característics que millor parla del servei d'un restaurant. Un cambrer sempre ha de servir el plat i omplir el beure des del costat esquerre. En canvi, per retirar els plats i les copes es fa des de l'altra banda, és a dir, del costat dret del comensal.

6. El comensal no es pot sentir saturat

No acumular recipients para líquids a la taula. En servir el cafè es retiren les copes de vi, excepte petició expressa del client. El mateix passa amb els plats, ja que el que no pot ser és que el comensal se senti desbordat perquè encara està menjant un plat i el cambrer ja li porta el següent. Les presses mai no són bones.

cambrer servei (1)
Un dels aspectes més difícils és servei correctament la beguda / Foto: Unsplash

7. Servir la beguda i reomplir

S'han de treure els gots quan estiguin buits, per no malgastar els diners del comensal. Quan s'omple aigua o les copes de vi, es fa sense tocar el got. Si el cambrer no pot arribar a la copa o el got, ha de demanar al client que l'acosti una mica més. Quan s'emplenen refrescos, cervesa o un còctel, es retira primer el got buit i després és lliure la nova beguda. Quan es tracta de servir vi, cal utilitzar sempre un tovalló de tela per netejar l'excés de gotes de la boca de l'ampolla. També és molt important deixar que el client olori el vi i doni el seu consentiment abans de servir-lo. La copa de vi sempre se sosté a la tija. El vi es mantindrà més fresc per més temps si la calor de la mà no pressiona contra el vidre.