La cervesa és filosofia de vida. La cervesa és sinònim de gaudir a través de la socialització, dels riures i de passar-ho bé en companyia. "Alguns consumidors són militants de la cervesa. Està clar, per a un grup elevat de la població la cervesa és un mood de vida, una manera d'entendre la vida relaxada. Un modus operandi social", descriu Mikel Rius, director del Barcelona Beer Festival (BBF) celebrat el 26, 27 i 28 de maig a Barcelona.

La cervesa com a cultura de país

Entenem la cervesa com una expressió més de la gastronomia i de la cultura d’un país. Hi està intrínsecament associada. Crec que tots i totes hem viscut la cervesa. Parlo de 'la' cervesa perquè és aquella en concret que ens ha alleugerit una jornada dolenta, ens ha alegrat una tarda amb la millor companyia possible o ens ha permès riure quan menys t'ho esperaves. Aquesta és la cultura d'un país i és una cultura que cal reivindicar: la filosofia de la cervesa. 

Al BBF, a més a més, es cuida al detall la selecció de les iniciatives gastronòmiques que es poden degustar per acompanyar la bona cervesa. Són projectes d’un alt interès on es prima el caràcter, la creativitat i les matèries primeres d’alta qualitat. Al festival de la cervesa és habitual convidar projectes gastronòmics que tinguin un elevat vincle amb la cervesa artesana (i que la treballin i n’investiguin les possibilitats durant l’any) i/o amb el territori, per tal de mostrar la realitat de proximitat del nostre entorn.

La cervesa artesana: èxtasi cosmopolita i rural

El festival cerveser celebrat a Barcelona és un esdeveniment de cervesa artesana per al poble i per a la ciutat. "La cervesa no es pot definir en cap entorn concret: tothom estima la cervesa. La cervesa artesana té una realitat cosmopolita de grans ciutats. Però l'essència de la cervesa artesana també és molt rural", defensa Rius. Des del seu punt de vista, explica que la cervesa és curiositat, és voler investigar els seus ingredients, els seus tipus i totes les variants. "En l'última dècada, hem creat un món amb un ventall infinit d'opcions i estem notant aquest feedback del públic".

La cervesa artesana no només és important per aquells nous ingredients que hom pot descobrir. "Va més enllà de les seves característiques alimentàries", exposa el director del Barcelona Beer Festival. Més aviat és l'altra cara de la moneda. És, manifesta, el fet de donar suport a la petita economia, al comerç de proximitat, al creador que hi ha al darrere de la cervesa artesana. Aquí hi ha un fenomen que és, sobretot, fer-te teva la cervesa. Un procés llarg d'elaboració que ha de culminar amb el zenit de la fusió entre beguda i consumidor.

Èxit del Barcelona Beer Festival

Més de 15.000 assistents únics, entre públic general i professional, han gaudit de les prop de 300 cerveses en representació de 120 breweries així com de l'espai Gastro Show, que en la seva primera edició ha mostrat l'aliança de la cervesa amb la gastronomia amb 10 plats de 10 restaurants de Barcelona. Gran acolliment de les propostes que han presentat les cerveseres locals, amb presència a la Gastroteca, on 20 breweries han mostrat el seu producte en format rotatori i a la zona GECAN (Gremi d'Elaboradors de Cervesa Artesana i Natural). En l'àmbit internacional, l'estand de Polònia ha registrat llargues cues d'assistents, que pacientment han esperat per tastar les seves cèlebres cerveses elaborades amb fruites.