Queden menys de dues setmanes per a les primeres jornades festives de Nadal. Això és sinònim de grans dinars i sopars a totes les llars de Catalunya i els restaurants plens de gom a gom. Davant d'una de les millors èpoques anuals per al sector agroalimentari, Mercabarna ha anunciat aquest dimecres al matí les previsions d'aquest Nadal 2023. En total, els Majoristes d'Aliments Frescos de Mercabarna calculen distribuir 103.000 tones de productes frescos al llarg d'aquestes festes, una campanya molt similar a la de 2022 en volum de comercialització.

103.000 tones desglossades al detall

En la conferència, s'han desglossat les desenes de milers de tones en els diversos sectors: fruites i hortalisses, peixos i mariscos, i carn i aviram. Els portaveus de cadascun d'aquests àmbits ha explicat els productes que apunten maneres a arrasar en les vendes a tots els mercats dels pobles i ciutats de Catalunya, així com els aliments que pugen, es mantenen o baixen de preu.

En el sector de peix i marisc, el seu president de Gremi de Majoristes, Àngel Máñez, ha explicat que el corball i el salmó fresc són les dues peces més llamineres pels paladars del públic per aquest Nadal 2023, mentre que el llamàntol, l'orada i el llobarro secunden els tiquets de les peixateries. Un salmó fresc que, per cert, ha abaixat el preu respecte als últims mesos entre un 8 i un 10%. El vicepresident del Gremi de Majoristes de Fruites i Hortalisses de Mercabarna, Pere Prats, ha parlat d'un "ventall ampli d'opcions de preu i qualitat" i espera remuntar "les baixes xifres de vendes del gener al setembre" amb unes vendes més que notables aquest desembre. Les taronges i les mandarines sumaran unes 10.000 tones, però la pinya i els cítrics s'emporten el premi per aquest Nadal 2023, ja que les travesses pronostiquen que seran les estrelles.

Aliments Mercabarna Foto Jordi Tubella (2)
Els aliments del sector carni de Mercabarna / Foto: Jordi Tubella

Finalment, el portaveu del sector carni de Mercabarna, Martí Colomer, ha pronosticat unes festes de 2023 molt semblants a les de 2022, que ha recordat com "un any molt bo" augmentant les vendes un 10-15% respecte a l'edició anterior. "La carn continua sent una de les figures cabdals de Nadal". Això sí, ha volgut distingir els dos mons que alimenten les carns: les llars i els restaurants. En el primer cas, ha parlat de vedelles i filets i totes les seves variants de preu i talla, "disponibles per a totes les butxaques i llars". La pularda i els talls prèmium són els productes que estan a l'alça en la restauració i les que generen més interès aquest Nadal 2023.

Aliments Mercabarna Foto Jordi Tubella (7)
El sector dels peixos i mariscos incrementarà la demanda respecte al 2022 / Foto: Jordi Tubella

Un 2023 estable, en continuïtat amb el 2022

El vicepresident de l'Associació d'Empreses Majoristes de Mercabarna (Assocome), Jaume Flores, ha expressat que "aquest any encarem les festes amb un context diferent de fa un any. Continuem amb la preocupació per la inflació, però amb l'alleugeriment que ens han donat les recents dades de l'IPC sobre els aliments frescos". Per cert, el sector del marisc és el que pronostica un increment més gran respecte a l'any passat, entre un 3 i un 5% del total, és a dir, producte fresc, congelat i elaborats. "Estaríem parlant d'unes 6.800 tones, el 80% del qual serà producte fresc", defensa Àngel Máñez. El grup de les fruites i les hortalisses, tot i suportar uns primers 9 mesos de l'any "complicats", el desembre s'encamina a ser un bon mes, amb un petit augment d'un 3-5% millor que la campanya anterior.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!