És una de les expressions més contagioses del castellà col·loquial. En plan ha envaït les converses entre adolescents i s'ha infiltrat en el llenguatge català, en els vídeos a xarxes socials, en les aules i, cada cop més, en les converses dels adults. Tot i això, en català no és una expressió correcta i el seu ús s’ha de substituir per alternatives pròpies, segons el context.
😮Deixa de dir "no em diguis!": aquesta és la forma correcta en català
Què en diu l’Optimot?
L’Optimot, el servei de consultes lingüístiques de la Generalitat de Catalunya, és clar: en plan és un calc del castellà que no es considera adequat en català. Aquesta expressió ha estat importada de manera directa i massiva, però no forma part del registre genuí de la llengua catalana. La bona notícia és que el català té moltes maneres naturals de dir el mateix, i sovint amb més precisió i riquesa expressiva.
Com podem substituir-lo?
Depèn del significat concret que tingui “en plan” en cada frase. A continuació, et mostrem els casos més habituals i com dir-los correctament en català:
Quan vol dir 'com a' o 'amb el rol de':
-
Incorrecte: Treballava en plan voluntari.
-
Correcte: Treballava com a voluntari.
-
També pots dir: Treballava fent de voluntari.
Quan expressa una actitud o manera de fer:
-
Incorrecte: Va venir en plan simpàtic.
-
Correcte: Va venir fent-se el simpàtic.
-
O bé: Va venir amb aires de simpàtic.
Quan introdueix una cita o una actitud narrativa:
-
Incorrecte: I ell, en plan: "No vull venir".
-
Correcte: I ell diu: "No vull venir".
-
O simplement: I ell: "No vull venir".
Quan s'utilitza per indicar una quantitat aproximada:
-
Incorrecte: Érem en plan trenta persones.
-
Correcte: Érem cap a trenta persones.
-
També: Érem una trentena de persones.
Per què cal evitar-ho?
Utilitzar en plan pot semblar inofensiu, però a la llarga empobreix el català i substitueix estructures pròpies per expressions alienes que no aporten cap millora. No és només una qüestió de correcció lingüística: és una qüestió d’identitat i de mantenir viu el català.
Alternatives igual de naturals
Moltes persones fan servir “en plan” sense adonar-se’n, com una crossa o una muleta lingüística. El repte no és deixar de parlar com ho fa tothom, sinó recuperar expressions que ja tenim i que són funcionals: fent-se el..., com a..., amb actitud de..., diu que..., cap a..., aproximadament… Practicar aquestes expressions i deixar d'utilitzar en plan no és cap delicte i de fet hauria de ser una prioritat en les escoles perquè es deixi d'expandir.