Per a molts, allotjar-se en un hotel és sinònim de descans i luxe. Però per a Danna Murillo, antiga treballadora de neteja en tres hotels diferents, els passadissos brillants i els llits perfectament fets amaguen secrets que fan venir esgarrifances. En un vídeo que s’ha tornat viral a TikTok (amb més de 80.000 “m’agrada” i centenars de comentaris), la influenciadora (coneguda com a @imdannalittlewall) ha confessat tres pràctiques habituals en la neteja hotelera que, segons diu, li han canviat la manera de veure qualsevol habitació d'hotel. “Em fa molt de fàstic pensar-ho ara, però és així. Jo no ho decidia: era la regla. A tots els hotels on vaig treballar es feia igual”, diu al vídeo.
📽️ El truc imprescindible als hotels per detectar càmeres, segons els experts en seguretat
No facis servir els gots del bany
El primer “no” rotund de Danna és als gots que hi ha als lavabos. Aquells recipients que molts utilitzen per esbandir-se la boca o prendre un glop d’aigua, segons ella, són una trampa bacteriològica. “Mai més tornaré a fer servir els gots del bany. Els netegen amb el mateix drap amb què netegen la tassa del vàter, les canonades... i amb esprai per als miralls. Això no es renta, només s’eixuga una mica i prou.”
El testimoni ha encès el debat. Mentre alguns treballadors de l’àmbit hoteler li donen la raó, d’altres la contradiuen amb fermesa. Una usuària replicava: “Això depèn de la treballadora. Cadascuna té draps de diferents colors per a cada zona del bany i de l’habitació.” Una altra usuària afegia: “Jo faig servir diversos draps per cada habitació, per respecte i per salut. És simple ètica laboral.”
@imdannalittlewall No digo que en todos sea así, pero a mí ya me quedo un trauma JAJAJA
♬ original sound - Danna Littlewall
D’altres, en canvi, confirmaven exactament el contrari. Una altra extreballadora d'hotel, deia: “Si et poses a rentar els gots com cal, et renyen per perdre temps. T’obliguen a fer-ho ràpid.” Algun comentari, entre la resignació i l’humor negre, resumia l’esperit del vídeo: “Literal, no feu servir mai aquests gots, si us plau”, escrivia una usuària de la xarxa.
No facis servir les coixineres decoratives
El segon punt de fàstic que assenyala Murillo són les coixineres de colors o decoratives. “Les blanques es renten sempre. Però les decoratives, les que són de colors o tenen textures, no. Només si es veuen molt brutes o un cop l’any. Abans no ho sabia i ara només arribar, les tiro a terra.”
Aquest detall ha despertat un festival de reaccions entre el públic. “Tacaré les coixineres decoratives perquè les rentin”, escrivia una usuària de Tiktok. Altres comentaris tenien un to més realista: “A qui se li acut dormir amb coixins decoratius? Jo sempre els poso a la cadira”, apuntava un altre usuari. I entre els excompanys de professió, el debat tornava a dividir-se. Alguns defensaven als hotels: “Al meu hotel no posem coixins decoratius, justament per això. Els estàndards són molt més alts del que ella diu.” Però la creadora del vídeo, Danna Murillo, ho deixa clar al vídeo: “Era així tant en hotels grans com locals. Tot es feia igual. I ningú té temps de més.”
No vagis sense sabates per l'habitació
La tercera confessió és probablement la que més mal cos provoca. “Mai caminin descalços o amb mitjons si l’hotel té catifa. Aquestes catifes no es renten. Si s’aspiren, ja poden donar gràcies.” Amb aquesta frase, Danna tanca el vídeo, però a la secció de comentaris s’obre una nova capsa de Pandora. “Em fa fàstic només de pensar-hi. Ni vull anar-hi ja”, escriu una dona als comentaris del vídeo. Altres, ho prenen com una confirmació de les seves manies: “Després de veure això, ningú tornarà a riure de mi per portar tovalloles, xancletes i mantes de casa.” Entre els professionals, algunes veus intentaven posar context: “És que no hi ha temps. Ens controlen molt les habitacions per dia, i n’has de fer més de vint”, reconeix una antiga cambrera d’habitacions.
El vídeo de Danna Murillo ha tocat una fibra sensible: la confiança cega que tenim en els hotels. “Per això jo porto les meves fundes i les meves sabanes, encara que la gent no ho entengui”, escrivia una usuària. I una altra usuària, Nara, diu el que molts pensen després de veure el vídeo: “A qui se li acut fer servir un got al bany? Allà hi ha bacteris per tot arreu.” Sigui com sigui, el missatge de Danna és clar: la pròxima vegada que entris a un hotel, pensa dues vegades abans de tocar segons quins detalls “decoratius”. Potser no cal arribar a portar el teu propi matalàs, però unes xancletes i una mica de desconfiança no sobren mai.
Més enllà del fàstic: una crítica al ritme de treball
Més enllà de les anècdotes, el vídeo de Danna ha obert una discussió més àmplia sobre les condicions laborals del personal de neteja. Moltes de les persones que comenten, encara que discrepen dels detalls, coincideixen en un punt: la pressió per fer massa habitacions en poc temps. Com diu una antiga treballadora als comentaris: “Si et trigues massa, et criden l’atenció. I així és com s’acaben barrejant els draps.” Altres, ho resumeixen sense embuts: “Per falta de temps, es treballa així. En tots els hotels.”