Mentre el tram de l’avinguda Diagonal entre les places de Glòries i Verdaguer continua empantanegat per les obres del tramvia, les quals, tot i avançar al ritme previst, encara s’allargaran un any més fins a la primavera del 2024, en el context de les eleccions municipals 2023 pren importància el que pugui passar just l’endemà de la inauguració d’aquesta part del projecte de connexió de les dues xarxes de tramvia actualment existents, el TramBaix i el TramBesòs, entre les places de Verdaguer i Francesc Macià, perquè s’ha convertit en un dels punts de divergència clar entre els diferents candidats a l’alcaldia.

🗓️ Calendari de les eleccions municipals 2023 a Catalunya

📝 Candidatos a las elecciones municipales 2023 en Barcelona: toda la lista

Cal tenir en compte que la història de la connexió del tramvia ve de lluny i que ja l’any 2010 una consulta popular sobre la transformació de la Diagonal va mostrar el rebuig popular a una iniciativa defensada per l’aleshores alcalde, Jordi Hereu. Encara més, just a l’inici del primer mandat d’Ada Colau, el juny del 2015, l’aleshores cap de l’oposició, Xavier Trias, va haver de corregir el president de la Generalitat, Artur Mas, per haver mostrat el seu suport a la connexió. Finalment, el 7 de març del 2022, després d’endarreriments i dilacions, començaven les obres d’un primer tram de connexió, el de Glòries a Verdaguer. 

Però amb el calendari a la mà, aquell mateix dia d’inici d’obres es veia clar que l’execució de la segona part de les obres, el tram entre Verdaguer i Francesc Macià, quedaria en mans del govern municipal sorgit de les urnes el 28 de maig del 2023, i aquest fet, per molt que el govern actual hagi intentat accelerar al màxim els tràmits per poder iniciar les obres tan bon punt acabin les actuals, s’ha convertit en un cavall de batalla de l’actual debat municipal que, a més, té dues opcions ben definides i dos bàndols força clars, amb Trias i Collboni a una banda i Colau i Maragall a l’altra.

Trias aposta pel bus elèctric

Anem a pams. El candidat de Trias per Barcelona, Xavier Trias, és un veterà opositor al tramvia. En el seu mandat, el projecte de connexió va desaparèixer de l’agenda municipal i la reurbanització del tram de la Diagonal entre Francesc Macià i el Cinc d’Oros del 2015 es va fer sense contemplar en cap moment la possibilitat de fer-hi passar el tramvia. El pas dels anys no l’ha fet canviar d’opinió i el seu posicionament és clar en aquesta qüestió: si és alcalde no es farà el tram pendent, i finalitzarà les obres actuals perquè seria més car revertir-les que acabar-les. Això sí, s'ha obert a una eventual consulta popular sobre la qüestió. 

Trias per Barcelona. Foto: Ivan Fernández
Xavier Trias en l'inici de la campanya electoral. El candidat de Junts és un ferm defensor d'aturar la connexió del tramvia per la Diagonal / Foto: Ivan Fernández

En el seu lloc, Trias aposta pel bus elèctric i recorda que ja hi ha una línia d’autobús, l'X-1, que connecta Francesc Macià amb Glòries i aquest mateix divendres ha recordat que “la gent de Barcelona va votar en contra” de fer el tramvia per la Diagonal, a més d’alertar que la connexió suposaria un “perjudici importantíssim” per a TMB i ha acusat Ada Colau per "beneficiar l'empresa del tramvia": "Això ho fa una alcaldessa que es diu progressista, és sorprenent". Per tot plegat, Trias ha fet una crida a situar la mobilitat com "un servei per al ciutadà" i no com un "parany i per fer-los emprenyar".

Collboni vol repensar el projecte 

Si Trias ha deixat clar que pensa aturar la connexió, el candidat del PSC a l’alcaldia, Jaume Collboni, s’ha mostrat favorable a frenar el projecte i com a mínim, postergar-lo al mandat 2027-2031. Tot i que el PSC continua formant part del govern municipal de Barcelona, els socialistes fa mesos que marquen distàncies amb els seus socis de govern, i de la mateixa manera que ja s’han mostrat disposats a repensar les superilles, en especial a l’Eixample, també volen donar-li una volta al tramvia, tot i no tancar la porta a la connexió, però sí ajornar-la uns anys, una postura que enmig de la remor d’un possible acord postelectoral sociovergent, no agrada gens als comuns.

Colau vol tenir-ho tot fet el 2027

A l’altra banda de la balança, la candidata de Barcelona en Comú i actual alcaldessa, Ada Colau, no només és una ferma defensora del tramvia, sinó que, a més, no ha dubtat a convertir-la en arma llancívola contra els seus oponents, i aquest mateix divendres ha acusat Trias i Collboni d’“irresponsables” per la intenció d’aturar o ajornar les obres. “Som l’única garantia que s’acabarà”, ha afegit, per incidir en un aspecte clau, el suport de la Generalitat, o cosa que ara és el mateix, el d’Esquerra Republicana de Catalunya, per finalitzar tota la connexió durant el proper mandat i enllestir-la el 2027.

Obres tramvia Diagonal politics / Foto: Carlos Baglietto
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el conseller de Territori, Juli Fernández, en plena sintonia per la connexió del tramvia / Foto: Carlos Baglietto

Maragall també vol acabar les obres

Pel que fa al candidat d’ERC, Ernest Maragall, ja ha mostrat la seva disposició a acabar les obres en considerar que seria una “greu irresponsabilitat” deixar-les a mitges. Però a més, aquesta voluntat de finalitzar les obres l’ha exhibit també el Govern i, des que aquest és monocolor, també el conseller de Territori, Juli Fernández, ho ha mostrat públicament. En un acte conjunt amb l’alcaldessa a mitjans de març, el conseller Fernández va assegurar que pel que fa a la connexió de les xarxes tramviàries, “el compromís del Govern hi és” i va especificar que la unió del tramvia era un "exemple clar i evident" de l'entesa entre administracions.

Divisió de blocs

Aquesta divisió de blocs queda complementada per la posició del candidat del Partit Popular, Daniel Sirera, que ja s’ha mostrat també contrari a la connexió de les xarxes de tramvia, així com Eva Parera, de Valents, mentre que Anna Grau, de Ciutadans, aposta per executar l’obra a llarg termini. En tot cas, en un context on tots els candidats admeten que caldrà arribar a acords de govern, la qüestió del tramvia esdevé un dels cavalls de batalla d’aquesta campanya electoral i, també, una arma llancívola per acusar els oponents d’haver tancat ja uns pactes que, en tot cas, no es podran fer efectius fins passades les eleccions.