Som a la recta final del mandat municipal i en poques setmanes quedaran prohibits els actes polítics davant la proximitat de la campanya electoral. En aquest context, una visita d’obres al perllongament del tramvia per la Diagonal com la que aquest dilluns han protagonitzat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i el conseller de Territori, Juli Fernández, té necessàriament una derivada electoral que s’ha substanciat en un anunci conjunt, la voluntat tant del Govern, és a dir, d’ERC, com de l’Ajuntament de Barcelona, si més no, la part de Barcelona en Comú, de culminar tan aviat com sigui possible la connexió tramviària entre les places de Glòries i de Francesc Macià, per mitjà de l'inici de la redacció del projecte executiu.

Com a mostra que no es pot eludir aquest context electoral, l’alcaldessa fins i tot ha comptat amb la sort que un espontani ha cridat des de fora del recinte d’obres que calia votar-la per garantir la finalització de les obres, però tampoc ha passat desapercebut que entre els polítics que han assistit a la visita d’obres hi hagués dues regidores de BComú -la mateixa Colau i la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz-, per tres d’ERC -els portaveus Elisenda Alamany i Jordi Coronas, més Max Zañartu- als quals cal afegir el també republicà conseller de Territori. I és que tant els comuns com els republicans estan d’acord en agilitzar les obres de connexió.

Obres tramvia Diagonal politics / Foto: Carlos Baglietto
Les autoritats, encapçalades pel conseller Fernández i l'alcaldessa Colau, han visitat la nova marquesina del tramvia / Foto: Carlos Baglietto

El mateix candidat d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona, Ernest Maragall, assegurava aquest diumenge a elNacional.cat que seria una “greu irresponsabilitat” aturar les obres quan estan a mig fer, un avís directe al candidat de Junts, Xavier Trias, que ja ha mostrat públicament la seva intenció d’aturar la segona fase de connexió, entre Verdaguer i Francesc Macià, si surt escollit com a nou alcalde de Barcelona després de les eleccions municipals del 28 de maig. De fet, el mateix conseller Fernández ha assegurat que pel que fa a la connexió de les xarxes tramviàries, “el compromís del Govern hi és” i ha especificat que la unió del tramvia és un "exemple clar i evident" de l'entesa entre administracions. "Si no hi som tots no passa", ha afegit.

Colau ho considera “garantit”

Aquesta convicció no impedeix que a partir de les eleccions municipals la condició del conseller Fernández, aquest “ser-hi tots”, no estigui tan clar, i és així com s'entén aquesta voluntat, tant dels comuns com dels republicans, d’accelerar les obres. De fet, el juliol del 2022 Colau ja va impulsar la licitació de les obres, un pas previ que permet que ara es pugui redactar el projecte executiu i que fa que l’alcaldessa hagi assegurat que actualment estigui "tot garantit" perquè les obres acabin a Francesc Macià. "No té sentit començar la connexió i deixar-la a mitges", ha afegit Colau. Ara bé, en cas que Xavier Trias torni a ser alcalde després de les eleccions de maig, ja es veurà qui tenia la raó.