Més d'un any després d'haver assumit la presidència de la Generalitat, Salvador Illa es reunirà amb el president Carles Puigdemont a Brussel·les. La cita serà a la delegació de la Generalitat a la capital comunitària i en un moment polític tensat per la decisió de Junts per Catalunya de no votar iniciatives governamentals al Congrés dels Diputats si no hi havia un canvi d'actitud i de resultats copernicà. Mentrestant, el govern espanyol, tot un expert a gestionar els temps del relat, veu la reunió d'aquest dimarts entre el president en exercici i el president a l'exili des de l'octubre del 2017 com un pas per aprovar els pressupostos generals de l'Estat, Junts, a través del seu secretari general, Jordi Turull, explicava que la cita arribava tard i que les ànsies de la Moncloa per vendre uns inexistents pressupostos tenen molt a veure amb aquell refrany que diu que, qui té gana, somia pa.
Com el temps a l'exili no transcorre debades, aquesta reunió serà amb el tercer president en exercici des que l'aplicació del 155 i la supressió de les institucions catalanes va comportar la seva marxa de Catalunya. El primer va ser Quim Torra, el va seguir Pere Aragonès i, ara, Salvador Illa, a qui des de Junts se li havia recriminat persistentment que no s'hagués reunit amb Puigdemont. Amb els dos primers —Torra i Aragonès— se solia celebrar a Waterloo, ara serà a la delegació de la Generalitat. No és un matís menor, però amb això Illa marca també terreny en una visita que s'ha hagut d'apuntar a l'agenda precipitadament aquests últims dies. Com la seva presència en la inauguració d'una exposició de l'abadia de Montserrat al Parlament Europeu que es va concretar el mateix dissabte.
Les ànsies de la Moncloa per vendre uns inexistents pressupostos tenen molt a veure amb aquell refrany que diu que qui té gana, somia pa
"Vaig dir que em reuniria amb el president Puigdemont quan toqués i crec que ara toca". Aquesta va ser l'explicació del president Illa aquest dilluns a l'hora de comentar la notícia. I per què toca ara i no, per exemple, en la visita que va fer a Brussel·les el novembre de 2024? En aquella ocasió Puigdemont es va queixar que políticament no li aplica l'amnistia. Tampoc no el va visitar el febrer del 2025, en la seva segona visita a la capital comunitària, en suport del reconeixement de l'oficialitat del català. És possible que les vacances d'Illa a Lanzarote i les seves converses amb Pedro Sánchez hagin canviat aquesta negativa i variat l'actitud.
De fet, Puigdemont i Illa no mantenen ni una relació fluida, ni tampoc afable. Consta una única conversa telefònica de cortesia institucional després de la polèmica pel retorn fugaç de Puigdemont a Catalunya, durant la investidura de Salvador Illa al Parlament. Aquest mes d'agost s'hauria produït la segona conversa telefònica. Depèn la legislatura espanyola d'aquesta reunió? Dit així pot sonar exagerat, però guanyar temps és des de fa temps l'objectiu del president Pedro Sánchez, i aconseguir aprovar els pressupostos, el repte per acabar amb la realitat actual: el govern no té agenda legislativa, ni majoria per aprovar res.