Com que des de fa massa temps Rodalies s'ha convertit en un veritable maldecap per als centenars de milers de ciutadans que l'utilitzen diàriament, no és estrany que hi hagi a Catalunya un enorme embafament amb la gestió que duu a terme el ministeri de Transports, en aquest cas representat per Renfe i Adif. Als catalans se'ns ha dit de tot: que cal tenir paciència, que ara s'està invertint més que mai, que la culpa és dels governs anteriors i, en definitiva, que s'està fent el màxim possible per pal·liar el que es denominen les incidències. Sigui com sigui, no s'ha donat amb la tecla per gestionar el mentrestant, el temps que va entre un horrorós present i un futur que se'ns promet diferent.

Aquest penúltim cap de setmana del mes d'agost ha estat un més dels dies negres del sistema ferroviari català. Tres incidències greus han provocat aturades i grans retards en la majoria de les línies. Diumenge, un tren parat entre les estacions de Cubelles i Cunit, al corredor ferroviari sud, va obligar els combois de les línies R2 Sud, R13, R14, R15, R16 i R17 a circular per una única via. Una altra avaria entre Parets del Vallès i Granollers-Canovelles va tallar la circulació de trens a la línia R3 entre l'Hospitalet i la Garriga. El dia anterior, dissabte, una incidència en la catenària va obligar a cancel·lar el servei entre l'Hospitalet i les Franqueses del Vallès. També es van registrar problemes a les estacions de Vic i Balenyà. Això ha estat només el més important.

El risc d'un còctel que acabi provocant un col·lapse generalitzat no és avui una quimera

L'inici del curs polític a Catalunya ve molt marcat per aquest vell problema que, a més, no és l'única preocupació ferroviària al país, ja que a més del permanent problema de Rodalies s'estan amplificant els de mitjana distància i l'AVE. El risc d'un còctel que acabi provocant un col·lapse generalitzat no és avui una quimera. Els que som passatgers regulars de l'AVE sabem bé que aquella joia de la corona del segle passat i de la primera dècada d'aquest s'ha convertit en un servei ple d'irregularitats i falta de puntualitat. Si quan va sortir l'alta velocitat es van posar unes sancions exemplars per retards i amb només mitja hora s'havia de tornar el 100% del bitllet, ara el reembors es produeix quan les demores són superiors als 90 minuts.

El Govern ha demanat a Renfe i Adif mesures estructurals i urgents i dimarts vinent el president Salvador Illa es reunirà amb els seus màxims responsables. A finals de juliol, el govern espanyol va autoritzar la creació de l'empresa mixta participada per Renfe i la Generalitat de Catalunya per a la gestió dels trens de Rodalies, que és previst que comenci a funcionar el gener de 2026. D'aquesta empresa mixta dependran les més de 200 estacions i 1.200 quilòmetres de vies que utilitzen diàriament més de mig milió de catalans. No hi ha grans expectatives que les coses canviïn amb aquesta nova empresa i, lamentablement, s'ha normalitzat les incidències. O sigui, el mal servei. Potser és que Renfe i Adif són incapaços de capgirar la situació i ningú no vol agafar el bou per les banyes.