La convocatòria d'aturada per part de la Plataforma de Transportistes autònoms a Catalunya ha fet aigües en la seva primera jornada. Així doncs, les dues grans mobilitzacions pel matí d'aquest dilluns eren un tall a la Ronda Litoral amb camions i una marxa a peu des de Zona Franca a partir de les 11h que s'han acabat desconvocant. En paral·lel, els principals punts que en l'anterior vaga del mes de març van patir afectacions tampoc s'han vist alterats.

Arrenca la vaga de transport indefinida, última hora | DIRECTE

Des del Port de Barcelona no hi ha presència de piquets informatius i tan sols una patrulla de la Guàrdia Civil s'ha situat a l'entrada per controlar qualsevol imprevist. Per la seva banda, el trànsit de camions i l'arribada de les fruites i hortalisses a Mercabarna també avança amb la normalitat de cada dilluns.

Aquesta és la valoració de les primeres hores d'una aturada que ha donat el tret de sortida a la matinada de diumenge a dilluns, però la Plataforma avisa que anirà a més al llarg de la setmana. Per això, Roger Gaspa, Secretari General del Consell d'Empreses Distribuïdores d'Alimentació de Catalunya, ha afirmat que ja han treballat amb previsió: "En cap cas hi ha risc de desavastiment, és una aturada d'una part molt petita i la majoria han dit que no és el moment. Al mes de març vam aprendre molt i en els darrers dies hem anat prenent mesures. Una cosa és l'aprovisionament i l'altra que van haver ruptures d'estoc amb l'entrada dels piquets", en declaracions a RTVE. Cal recordar que el delegat a Catalunya d'aquesta Plataforma, Carlos Domínguez, ja va alertar aquest cap de setmana per ElNacional.cat que no hi haurien grans accions a Catalunya i altres punts geogràfics de l'Estat espanyol el primer dia i que tot es concentraria a Madrid: "Volem bloquejar la capital, després ja veurem".

Atocha, pràcticament buida

El mateix Domínguez ha viatjat fins a Madrid i s'ha sumat a la crida d'aquest dilluns a la rotonda d'Atocha iniciada a partir de les 10h. Milers de camioners avancen des d'Atocha cap al Ministeri de Transports: "Ministra dimissió, compra't un camió", coregen. Tot i que la fotografia final des d'Atocha demostra la baixa incidència en la convocatòria si ho comparem amb la darrera que es va viure ahir diumenge per reclamar una sanitat pública de qualitat contra l'actual govern de la Comunitat de Madrid d'Isabel Díaz Ayuso.

Per al·lusions, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha manifestat, sobre l'aturada de transportistes, que "cap reivindicació no es pot plantejar al preu d'afectar altres sectors econòmics i al conjunt de la societat". Així ho ha assenyalat durant la seva participació al III Simposi de l'Observatori de la Mobilitat i les Ciutats de El Español, on ha mostrat el seu respecte "absolut" a la manifestació, tot i que considera que aquesta aturada "no contribueix gens a pal·liar els dèficit que el sector hagi pogut trobar a l'aplicació de la llei". En paral·lel, els autònoms i pimes del sector de portavehicles associats a Transportave han acordat en assemblea suspendre l'inici de l'atur previst.

Com afectarà al Black Friday?

L'altre interrogant és, en la mesura que aquesta vaga s'allargui, quines afectacions immediates tindrà a la campanya del Black Friday, a onze dies d'ella, i la de Nadal, a poc més d'un mes. La vaga podria costar a l'economia espanyola 600 milions d'euros al dia, ja que es tracta d'un cessament d'activitat davant campanyes de vendes importants. Aquesta previsió de pèrdues ha estat realitzada pel professor d'OBS Business School Eduardo Irastorza, segons les dades extretes de l'informe sobre el 'Black Friday', durant el qual es calcula que les vendes a Espanya s'incrementin en un 706%, encara que el rècord a la Unió Europea ho podria marcar Alemanya, on la pujada s'espera que sigui del 2.418%.

La plataforma, que agrupa autònoms i petites empreses, encara que no se'n coneix el nombre d'associats, es mobilitza en protesta per l'incompliment per part dels carregadors (clients dels transportistes) de la llei que prohibeix treballar sota cost i la participació gratuïta dels conductors a les tasques de càrrega i descàrrega. Es tracta de la mateixa organització que, el març passat, va protagonitzar una aturada del transport que va durar vint dies i va generar greus problemes a la cadena de subministraments.