El tancament de les plantes catalanes de Nissan no suposa només un daltabaix per als treballadors directes de les plantes, sinó també per als de les empreses subcontractades. De fet, l'ERO presentat per la multinacional japonesa inclou 2.525 treballadors d'una plantilla de 3.000, però l'afectació indirecta, farà perillar la feina de més de 9.000 empleats indirectes a Catalunya i 5.000 més a la resta de l'Estat, segons dades de la conselleria de Treball. Davant la situació, prop de 300 treballadors subcontractats per Nissan han iniciat un procediment de reclamació judicial per cessió il·legal de plantilla a les instal·lacions de la Zona Franca.

El col·lectiu, format principalment per personal d'Acciona, assegura que fa anys que són "moralment" treballadors de Nissan i tot i que el tancament de l'automobilística farà que perdin la feina, no formen part del procés de consultes de l'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) iniciat fa una setmana i es trobaran amb pitjors condicions de sortida que els treballadors que cobren la nòmina directament de Nissan, assevera Juanma Seco, membre del comitè d'empresa d'Acciona.

La demanda

Amb la demanda de cessió il·legal "busquem denunciar que els treballadors que fan l'activitat principal són treballadors de Nissan perquè estan inserits en l'estructura organitzativa de la cadena de muntatge del vehicle, des de l'aprovisionament fins a la finalització", explica l'advocat del Col·lectiu Ronda que assessora els treballadors, Josep Pérez. "Si Nissan marxa no hi ha treballadors de primera o de segona: tots fan el cotxe", ha afegit. Si no s'aconsegueix que un jutge declari que són treballadors de Nissan, els subcontractats es veuran abocats a ser acomiadats amb unes condicions que "no tenen res a veure" amb les indemnitzacions que rebrà la plantilla de l'empresa, ha insistit.

rdp colectiu ronda nissan

Foto: Josep Pérez, advocat de Col·lectiu Ronda; Juanma Seco, membre del comitè d’empresa d’Acciona a Nissan; i Pep Langarita, treballador d'Acciona. Autor: ACN

La política de la subcontractació, que els treballadors titllen d'"abusiva", porta a una doble escala salarial, amb sous molt inferiors pels subcontractats, que poden arribar a cobrar entre 15.000 i 20.000 euros l'any menys en segons quins llocs, ha detallat el lletrat. "Tota la feina l'organitza l'empresa principal, i la forma de treballar és la de l'empresa principal, arribant a l'absurd que quan sobra personal recuperen llocs de treball nostres i nosaltres ens posen en un ERTO", ha explicat Juanma Seco, membre del comitè d'empresa d'Acciona.

Incertesa pel tancament de les plantes

La por a perdre la feina és la raó per la qual els subcontractats no han fet el pas de plantar-se fins ara. Amb tot, la incertesa pel tancament de les fàbriques ha ajudat a que més de la meitat de la plantilla de 500 treballadors d'Acciona firmin la demanda. En total, els firmants són 281 treballadors d'Acciona i 14 de Segula.

Els advocats del Col·lectiu Ronda no veuen possible que el procediment pugui acabar fins d'aquí a un any, quan les plantes de Nissan ja haurien d'estar tancades i les indemnitzacions pagades, si es compleixen els plaços que va donar l'empresa, que en principi acabarà el procediment de tancament el desembre del 2020. De moment, per continuar amb el procés, el jutge ha de requerir a l'empresa tota la informació sobre els contractes mercantils.

Si un jutge decreta la cessió il·legal dels treballadors, el fabricant japonès haurà d'implicar-se en la negociació de les sortides dels treballadors subcontractats. "El que volem és que Nissan entengui que la solució no pot ser només pels treballadors de Nissan", ha dit Josep Pérez, advocat del Col·lectiu Ronda.

"Ens sentim moralment treballadors de Nissan i volem entrar a la partida perquè ens sentim invisibilitzats en aquesta situació", ha denunciat Seco. Dins de les instal·lacions de la multinacional hi treballen més de 1.500 persones subcontractades que "no tenen possibilitat de recol·locar-se" i que es trobaran amb unes condicions de sortida "molt més penoses" que les dels treballadors directament contractats per l'automobilística, amb acomiadaments per raons objectives, ha afegit.

"Ens sentim desplaçats"

Els treballadors denuncien també "crueltat" que suposa estar subcontractats en un servei que es renova periòdicament i que cada vegada ha de mirar d'oferir uns costos més competitius, a costa del sou i les condicions laborals de la plantilla. "A dins de les plantes es crea una mena de racisme laboral, sembla que els treballadors de les empreses principals i el comitè es pensin que som allà per prendre'ls la feina", ha lamentat Seco. A més, assegura que no hi ha "tanta coordinació com els agradaria" amb els sindicats de les fàbriques de Nissan per dur a terme una protesta conjunta contra el tancament. "Nosaltres participem de les mobilitzacions però ens sentim una mica desplaçats", ha admès.

Una sensació que també noten envers les institucions, que no s'han posat en contacte amb ells i a qui demanen que els tinguin en compte per a qualsevol 'pla B' per mantenir l'ocupació a les instal·lacions de l'automobilística nipona. "No ens consta que ningú s'hagi posat en contacte amb nosaltres ni tan sols per informar de la situació", ha assegurat. "Ens sentim abandonats i el que volem és mantenir l'ocupació perquè les indemnitzacions són 'pa per avui i gana per demà'", ha dit. Segons ha explicat, el fabricant japonès encara no ha comunicat a Acciona que marxa i no se saben les conseqüències que tindrà per la seva plantilla.