"El tancament de les plantes de Barcelona és una decisió molt complicada però tenim intenció de fer-ho". Així confirmava oficialment la marxa de Nissan de Catalunya el seu conseller delegat Makoto Uchida, qui també ha explicat que no serà fins el desembre d'aquest any que s'efectuarà aquest tancament. La notícia, que s'ha conegut a primera hora del matí després que la direcció japonesa ho hagi comunicat al govern espanyol, forma part d'un pla de reestructuració de l'aliança Nissan-Renault-Mitsubishi i l'objectiu clar de retallar despeses. 

Durant la presentació de resultats de l'exercici 2019, celebrada aquest matí de forma telemàtica, la direcció de l'automobilística ha dit poca cosa sobre la decisió de marxar de Catalunya, però ha asseverat que ha estat una decisió "molt difícil". "La proposta del tancament de la planta de Barcelona és el resultat d'un extens estudi per mitigar l'excés de capacitat de producció i millorar la competitivitat general. Aquesta no és una decisió que estem prenent a la lleugera , sinó que és per assegurar el futur més sòlid possible per a la marca".

 

Amb tot, aquesta justificació no acaba d'agradar als treballadors i a les administracions catalanes i espanyoles, que asseveren que "no els ho posarem fàcil" per tancar. "Ara tenim sis mesos per intentar que rectifiquin", asseguren des dels sindicats. El malestar és palpable i els treballadors es troben concentrats davant les plantes catalanes a mode de protesta, i alguns han començat a tallar vies i cremar pneumàtics. De fet, la sagnia de llocs de treball degut a aquest tancament es calcula en més de 15.000: 3.000 directes i 13.000 indirectes. 

Nissan reduirà un 20% la producció

Per la seva banda, el grup ha detallat el seu pla estratègic per al 2023, del qual ja s'havien fet públics alguns detalls que ja apuntaven cap a la intenció de tancar a Barcelona. Durant el pla, la companyia preveu reduir un 20% la seva capacitat de producció a tot el món, fins a uns 5,4 milions d'unitats, i la retallada d'un 15% els seus costos en el període, segons ha informat la firma.

En aquest sentit, Nissan ha explicat que per aconseguir aquests objectius tancarà la seva fàbrica d'Indonèsia i concentrarà la seva producció a Tailàndia per a la regió del sud-est asiàtic. Tot això per reduir la seva capacitat de producció un 20%, fins a 5,4 milions d'unitats a l'any, amb un màxim de 6 milions d'unitats, per mantenir les seves instal·lacions produint a el 80% de la seva capacitat i així ser "més rendibles".

El conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, ha subratllat la necessitat de "reaccionar per adaptar-se al mercat actual", afectat per la pandèmia mundial del coronavirus, pel que ha destacat que Nissan s'estalviarà uns 300.000 milions de iens (uns 2.530 milions d'euros) amb aquestes accions.

Adéu a Europa i caiguda de vendes

Durant l'anunci de la proposta, Makoto Uchida, ha insistit que "Nissan està prenent mesures per assegurar un futur sòlid per a la companyia, a Europa i a tot el món". Tot i que amb el tancament de les plantes catalanes, a Europa Nissan només té la planta del Regne Unit -que ja no forma part de la Unió Europea-, des de la companyia han assegurat que "Europa segueix sent una regió important per a Nissan", i és per això "que estem proposant passos per millorar la nostra posició i la nostra rendibilitat en aquest mercat altament competitiu", ha apuntat.

Amb tot, les vendes globals de Nissan Motor van caure un 41,6% a l'abril respecte el mateix mes del 2019 i en els primers quatre mesos d'aquest any acumula una reducció del 31,1%, segons ha fet públic aquest dijous la companyia.