La Societat Econòmica Barcelonesa d'Amics del País (SEBAP) ha avisat que persistir en el camí de la desobediència "té molts riscos" i un d'aquests és el de fer "impossible" l'ordre, "una condició bàsica del progrés i de la democràcia". "Si s'acaba identificant desobediència i catalanisme, hi sortirà perdent el catalanisme", ha advertit en un comunicat aquest divendres la SEBAP presidida per Miquel Roca Junyent i de la què també formen part el director general de la Fundació Bancària La Caixa, Jaume Giró, o l'exministre d'Indústria, Joan Majó, entre d'altres.
En aquesta línia, l'entitat ha afegit que tard o d'hora l'hegemonia que ara té el catalanisme sobiranista, generaria "tants anticossos" en la societat catalana que es podria produir l'efecte contrari del que es persegueix. Per això, demana un diàleg entre Catalunya i Espanya que permeti desbloquejar la situació amb respostes pràctiques a tres qüestions bàsiques: la fiscal, la cultural o identitària i la de l'autogovern. També destaca que aquest 2016 ha viscut un primer "tast" dels problemes que es poden produir a Catalunya i assegura que tot i els pronòstics "apocalíptics" fets, l'economia no s'ha ressentit de l'independentisme alhora que la desinversió tampoc ha arribat a Catalunya.
No obstant, la SEBAP avisa que entrar en la via de la desobediència "generarà problemes, causarà dificultats, suscitarà tensions, i situarà una bona part de la societat entre dues legalitats". Tot plegat, segons apunten, crearà inevitablement un "estrès" que "no sembla que hagi de ser positiu per al dinamisme econòmic i cultural".
Un pacte "transaccional"
I, quina és la solució? L'entitat apunta que el més intel·ligent seria arribar a un pacte "transaccional" entre el govern de l'Estat i la Generalitat que permeti desbloquejar la situació. Un diàleg, segons diu, que refredi les confrontacions, "però que, ara com ara, no impliqui la renúncia de les posicions pròpies". "Es tracta de desbloquejar, no de pactar una solució constitucional que requereix un consens a tot Espanya que ara com ara no sembla possible", remarca.
Així, la SEBAP demana respostes "fefaents" ja que els plantejaments retòrics i les promeses "ara no servirien de res". Subratlla que només la credibilitat en les respostes al conflicte i les propostes sorgides del diàleg faran desbloquejar la situació, "i aquesta credibilitat es demostra amb fets que responguin a les demandes i no tinguin un caràcter involucionista". Afegeix, doncs, que el primer pas l'ha de promoure no només el govern espanyol, sinó també "els sectors catalans partidaris del diàleg" i proposa que aquests sectors consensuïn un programa català de mínims com l'eix econòmic, l'autogovern i la tradició cultural pròpia i el negociïn amb el govern espanyol. En aquest objectiu "perfectament factible", cal "una gran disposició al diàleg i bandejar tota temptació de demonitzar l'adversari".
Finalment, l'entitat remarca que el diàleg entre Catalunya i Espanya no és possible si el govern espanyol no reconeix la identitat catalana però tampoc no hi ha diàleg si la Generalitat no vol reconèixer la realitat espanyola tal com és. Així, considera que seria "irracional" destinar les energies al xoc intern i perseguir un ideal que una i altra vegada s’ha demostrat erroni com és "uniformar Espanya a la manera francesa" i, en canvi, segons diu, seria molt més racional reconèixer la realitat tal com és "a fi i efecte de promoure la sinergia entre els territoris més dinàmics de la societat espanyola". "El diàleg no obliga a renunciar a les posicions pròpies, només obliga a reconèixer les de l'altre", conclou.
