El secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ha demanat al Ministeri de Foment que incorpori el president de Adif, Juan Bravo Rivera, a l'òrgan mixt de coordinació entre el Govern i Renfe per abordar l'estat de Rodalies.

En una entrevista amb Europa Press, Font ha plantejat que Generalitat, Renfe i Adif acordin un llistat de prioritats per executar a la xarxa de Rodalies, prenent com a base el pla de 4.000 milions per al període 2008-2015 que va acordar l'exconseller Joaquim Nadal amb l'exiministre socialista José Blanco, i el pla de prioritats de 306 milions acordat entre l'exconseller Santi Vila i l'exministra popular Ana Pastor.

"Volem que hi sigui Adif, els citem a reunir-nos i fem un llistat de priorització partint dels plans que ja existeixen. No calen nous invents. Ja sabem què cal fer i cal prioritzar", ha assegurat Font.

Actuacions pactades

L'objectiu és que els 271 milions d'euros que recullen els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per al 2017 en matèria de Rodalies es destinin a les actuacions que novament es pactin en una llista acordada conjuntament.

"Agafem els 271 milions, els prioritzem a l'òrgan mixt, fixem una partida pressupostària per a cada actuació -fiabilitat, reduir el temps de viatge, augmentar la capacitat o compra de material mòbil- i posem data d'inici i final de l'actuació, ha defensat.

Font ha destacat "la capacitat d'interlocució i diàleg" de Bravo Rivera en contraposició al seu antecessor, Gonzalo Ferre, per la qual cosa ha afirmat que té plena confiança que seran capaços d'assolir un acord.

Aquest pacte de renovació anual partint dels PGE de cada any atorgaria credibilitat a l'execució de les inversions pendents a Rodalies que la Generalitat xifra en més de 4.890 milions, i al pla de Rodalies per a 2017-2025 que van anunciar el president del Govern central, Mariano Rajoy, i el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, i que preveu una inversió de gairebé 3.900 milions d'euros, dels quals els 1.882 corresponen a aquesta legislatura i la resta, al període 2021-2025.

Actuacions prioritàries

Algunes de les actuacions que reclama la Generalitat són que l'estació d'Arc de Triomf s'homologui a la resta de les de la R1 i passi a tenir andanes de 200 metres, en lloc dels 160 metres actuals, uns treballs que només representarien tres milions d'euros i que permetrien guanyar capacitat, perquè es podria afegir un cinquè vagó als trens, així com també el desdoblament parcial de la R3.

Altres actuacions són la millora de la capacitat dels túnels de Barcelona i l'eliminació de les limitacions temporals de velocitat, que, entre altres línies, afecten greument la R15.

L'objectiu de tot això és recuperar temps de viatge, oferir bons índexs de puntualitat i fiabilitat i guanyar capacitat, ja que, tal com Font ha recordat, des de 1975 no s'ha emprès cap actuació a la xarxa de Rodalies per augmentar-la.