Renfe celebra els 15 anys de l’entrada en servei de l’AVE Barcelona-Madrid amb la venda de 150.000 bitllets d’alta velocitat entre les dues capitals al preu de 15 euros per trajecte. Els bitllets s’han posat a la venda aquest dilluns, 20 de febrer, fins dissabte 25 de febrer. Els bitllets d’AVE entre Barcelona-Madrid ja estan a la venda en tots els canals habituals de la companyia: a la web renfe.com (les places promocionals estan identificades), a agències de viatge presencials i virtuals, a l’app de Renfe, a les taquilles de les estacions i al telèfon 91 232 03 20.

El primer viatge entre Madrid i Barcelona en alta velocitat de Renfe va tenir lloc el 20 de febrer del 2008, i la línia s’ha convertit en el referent de la mobilitat entre ambdues capitals. Va començar a operar amb una oferta de 17 freqüències per sentit, la qual ha anat augmentant progressivament a conseqüència de la demanda fins a arribar a les 54 freqüències diàries avui dia.  Així s’ha incrementat en un 51,7% la circulació de trens AVE, que en els trajectes entre les dues ciutats han passat de 18.400 l’any 2008 a 27.900 el 2022.  En aquests quinze anys també s’ha reduït el temps de viatge, que ara és de 2 hores i 30 minuts, per als trens directes. En els 15 anys de l’AVE entre Barcelona i Madrid s’han doblat el nombre de passatgers d’aquest corredor ferroviari. El 2022 va transportar 12,1 milions de passatgers, un 112% més que en l'arrencada de la ruta, el 2008.

Diferents serveis de Renfe

L'AVE entre Barcelona i Madrid va ser el primer servei de Renfe d'alta velocitat que va albergar Barcelona, serveis que es van multiplicar els anys següents. L’any 2008 va començar a operar l'Avant amb Tarragona i Lleida; el 2009 va circular el primer AVE que connectava Catalunya amb Andalusia sense parar a Madrid; l'Alvia cap al nord i nord-oest d'Espanya també va començar a funcionar el 2009; el 2013 van tenir lloc els primers viatges a AVE i Avant amb Girona i Figueres Vilafant; i ja el 2021 va entrar en funcionament l'Avlo, una mena d'AVE de baix cost, pensat més per a un públic jove i que viatja més per lleure que no pas per qüestions de negocis.

Fa gairebé dos anys, el maig del 2021 els serveis d'alta velocitat de Renfe van compartir vies per primera vegada amb altres empreses privades, ja que va entrar en vigor la liberalització del servei. Primer va començar a operar Ouigo, filial francesa de baix cost de la francesa SNCF, i més tard va entrar en escena Iryo, operador participat per la companyia valenciana Air Nostrum i la italiana Trenitalia.