Un cop finalitzada la fase d’obres d’infraestructures ferroviàries que va culminar aquest dilluns amb l’entrada en servei de la nova estació de Sant Andreu i la implementació del traçat definitiu de la línia d’ample ibèric entre Barcelona i Granollers per l’interior de la futura estació intermodal de la Sagrera, aquest dimarts ja s’ha donat principi a una nova fase que tindrà com a centre la construcció d’estructures a la zona logística de l’estació de la Sagrera i que comportarà, com a principal afectació que puguin notar els usuaris, la supressió temporal d’una de les vies dels serveis d’alta velocitat, de manera que el tram entre Barcelona-Sants i Bifurcació Mollet de la línia d’ample internacional circula des d’aquest dimarts en règim de via única.

PLANTA ESTACION SAGRERA AV foto adif
La zona logística se situarà a la capçalera en direcció Sant Andreu de la futura estació intermodal de la Sagrera / Foto: Adif AV

Segons ha informat Adif Alta Velocitat aquest dimarts, la nova fase d’obres requereix alliberar espai ara en ús, raó per la qual ha calgut interrompre la circulació d’una de les dues vies generals de circulació de la línia d’alta velocitat, de manera que els trens AVE hauran de circular en una única via entre l’estació de Sants i la bifurcació de Mollet on es podrà reprendre el servei habitual en doble via. Tot i que el tall serà provisional, de moment no s’han detallat calendaris. Això sí, s’ha especificat que la situació provocarà una limitació de la capacitat operativa, tot i que tampoc no s’ha detallat l’abast de les afectacions.

Treballs a la ZTTT

Aquesta nova fase se centrarà en l’anomenada Zona de Tractament Tècnic de Trens o ZTTT, una zona logística situada a la capçalera nord de l’estació de la Sagrera -és a dir, en direcció Sant Andreu-. La ZTTT serà una mena de subestació independent de la utilitzada pels viatgers i usuaris habituals, concebuda per a l’ús exclusiu per a operacions de gestió ferroviària, com ara l’estacionament i explotació comercial de serveis d’alta velocitat, entre els quals la càrrega i descàrrega de catering, l’entrada i sortida de la tripulació dels trens, les tasques de manteniment i recàrrega de vehicles elèctrics auxiliars. Comptarà amb 10 vies i també oficines per a operadors ferroviaris.

Part de totes aquestes tasques es realitzen actualment a l’estació de Barcelona-Sants i segons Adif l’operació respon a la creixent demanda de zones logístiques associada al procés de liberalització del transport de viatgers. La ZTTT tindrà cinc andanes de 600 metres de longitud, que estaran ubicades a continuació de la platja d’andanes de l’estació de la Sagrera, mentre que les vies d’ús general dels serveis tipus AVE discorren als dos costats d’aquesta subestació restringida. Adif treballa amb l’objectiu que una primera fase de la construcció de la ZTTT es pugui posar en servei durant el primer semestre del 2024, un cop s’hagin executat les estructures que acolliran la via general sentit Barcelona-Girona-Figueres i tres vies d’estacionament. La segona i última fase està prevista per al 2025.