I en van tres: a Renfe i a Ouigo se'ls uneix a partir d'aquest proper 25 de novembre Iryo un altre operador ferroviari en les línies d'Alta Velocitat. Mentrestant, les línies de mitja distància i rodalies viuen un dels pitjors moments de la seva història amb avaries constants, supressió de relacions i una infinitat de despropòsits que ningú no entén perquè, sense una xarxa de ferrocarril capaç de vertebrar el territori més enllà de les capitals de província, Espanya no serà sostenible.

Ouigo Renfe
Ouigo Renfe

Qui és darrere d'Iryo?

Iryo començarà a treballar en la línia que va de Madrid Barcelona, però la intenció dels seus promotors és oferir també serveis a Llevant i Andalusia. L'empresa està participada per la companyia aèria valenciana Air Nostrum i l'operador ferroviari estatal transalpí Trenitalia, propietat de Ferrovie dello Stato. Davant ella, es trobarà la nostra clàssica Renfe i Ouigo, la filial de l'operador públic francès SNCF que ofereix serveis de baix cost a Espanya. Renfe, pel seu costat, competeix també en aquest mercat amb la marca Avlo, que també ofereix serveis econòmics. La competència, en un mercat en el qual l'avió no és ja rival per l'elevat preu dels bitllets, serà ferotge i, molt probablement, beneficiosa per a l'usuari.

Els plans d'Iryo

De moment, Iryo començarà amb trens circulant entre Madrid, València i Conca i, ja el 2023, té previst arribar a Sevilla i Màlaga passant per Còrdova. Després, el juny del mateix any, espera poder oferir connexions amb Alacant i Albacete. A l'octubre, Ouigo vol començar a oferir viatges des de Madrid fins a València. Tot això s'emmarca dins d'un pla d'abast europeu que pretén rebaixar els preus dels bitllets de ferrocarril per aconseguir una mobilitat més sostenible. El problema ve per al viatger que té com a cap destinació|destí final dels milers de municipis que no són capital de província i, des que vam conèixer l'Alta Velocitat, només veuen passar combois sense que cap tren s'aturi a les seves cada vegada més abandonades estacions. Què tal si algú comença a pensar que, a més d'entre Madrid i València o Barcelona i Saragossa, potser hi ha també persones que necessiten viatjar amb tren (de manera decent) des de Venda de Banys a Aguilar de Campoó, de Puertollano a Peñarroya o des de Binéfar a Almacelles?