Amb el viatge inaugural d'Iryo aquest passat dilluns entre Madrid i València, Espanya s'ha convertit en el primer país europeu amb tres companyies ferroviàries de primer nivell prestant serveis d'alta velocitat, ha destacat la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez. Iryo, que operarà el 30% de les freqüències d'alta velocitat a Espanya, s'afegeix a Renfe, que presta els seus serveis amb dues marques, AVE i AVLO, i la filial de la francesa SNCF, Ouigo.

La ministra i el president de la Generalitat valenciana, Ximo Puig, van donar la benvinguda a Iryo a la seva arribada a l'estació Joaquín Sorolla de València, després d'un viatge d'una hora i 40 minuts des de Madrid. Amb aquest viatge inaugural, quatre dies abans d'iniciar les seves operacions comercials el proper 25 de novembre entre Madrid i Barcelona, Iryo s'estrena a Espanya i ho fa a la ciutat on es troba la seva seu i des de la qual va sorgir la idea d'aquest projecte.

Els trajectes d'Iryo

En la seva estrena aquest dievendres 25 de novembre, Iryo només cobrirà la ruta Madrid-Barcelona, amb 32 freqüències (16 d'anada i 16 de tornada) diàries entre ambdues ciutats, que impliquen que hi haurà almenys una freqüència cada hora. El 16 de desembre començarà a operar entre Madrid-València amb 16 trens diaris; el 31 de març estrenarà el tren Madrid-Córdoba-Sevilla (12 freqüències diàries) i el Madrid-Córdoba-Málaga (10 freqüències), i des del 2 de juny de 2023 operarà entre Madrid-Alacant amb 4 freqüències.

L'alta velocitat més barata

De tota l'oferta d'alta velocitat disponible en l'actualitat, AVLO part d'una tarifa base més barata, des de 7 euros, seguit d'Ouigo, amb preus des de 9 euros, i Iryo, a partir de 18 euros. La marca de baix cost de Renfe comercialitza les 438 places amb què compten els seus trens, únicament, a classe turista, igual com Ouigo, que tampoc no compta amb primera classe, però sí amb un servei denominat Ouigo Plus per 9 euros addicionals, que inclou entre altres serveis, un seient més gran.

La filial de SNCF opera amb trens Alstom Euroduplex, els de més capacitat del mercat espanyol, amb 509 places, distribuïdes en dues plantes, mentre que els ETR 1000 -el conegut com Frecciarossa fletxa vermella) italià- d'Iryo, tenen una capacitat per a 419 passatgers. L'interior d'aquests últims està dividit en quatre classes (tarifes) diferents, el que l'assembla més a l'AVE, que es comercialitza a través de tres tipus de tarifes: Bàsic, Elige i Prèmium i també en oferir un servei de restauració més complet o bitllets gratuïts de rodalia.

Les 4 tarifes d'Iryo

La classe més econòmica d'Iryo és la denominada Inicial, que és similar a les d'AVLO i Ouigo, mentre que les Singular, Singular Only You i Infinita estan orientades al viatger de negocis. En les tres es pot sol·licitar la inclusió del menú de mercat que serà lliurat pels assistents de bord al seient, així com l'opció de bar mòbil. L'oferta gastronòmica d'Iryo es complementa amb la seva marca pròpia de bars i restaurants a bord, Haizea, de què podran gaudir tots els clients en una zona específica amb 40 seients. També Ouigo ofereix una cafeteria a bord, atesa per personal propi, mentre que els trens AVLO només disposen de màquines de vending per al servei de restauració.