L'operadora ferroviària francesa SNCF iniciarà les seves operacions a Espanya a partir del pròxim dilluns 10 de maig, amb la seva marca de baix cost Ouigo, amb el que es converteix en el primer competidor de Renfe una vegada iniciat el procés de liberalització del transport de viatgers per ferrocarril.

Aquest divendres Ouigo ha fet el viatge inaugural entre Madrid i Barcelona i a partir de dilluns estarà plenament operatiu en aquesta línia durant, almenys, els 10 anys que dura el contracte. De moment, l'empresa només operarà la línia Madrid-Barcelona, amb parades a Saragossa i Tarragona, amb cinc serveis d'anada i cinc de tornada, per posteriorment estendre la seva oferta a les línies amb València i Alacant (per a finals del 2021), i amb Còrdova, Sevilla i Màlaga (el 2022), fins a 30 freqüències. Més endavant no descarta obrir línies amb el nord d'Espanya una vegada estigui acabada la infraestructura (la Y basca).

A l'arribada del tren a l'estació de Sants de Barcelona, la directora d'Adif, Isabel Pardo, ha assegurat que la liberalització de l'alta velocitat espanyola representa l'inici d'una nova edat d'or del ferrocarril que tindrà per objectiu incrementar la capacitat de viatgers i ha celebrat que a partir d'ara tota la societat podrà accedir a l'alta velocitat. 

Per la seva part, el conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, ha assegurat que l'arribada de Ouigo propicia un increment de la mobilitat sostenible. Amb relació amb això, Calvet ha assegurat que l'Estta es troba davant d'una dècada clau per la reactivació econòmica i per la revolució del transport. Sobre això ha recordat que el que necessitem ara mateix és mé si millor transport públic, recordant tots els projectes de la Generalitat, com la línia 9 del metro de Barcelona.

Anar a Madrid per només 9 euros

Després d'un retard d'uns mesos a causa de la crisi de la Covid, Ouigo surt al mercat amb preus molt més barats que Renfe, concretament un 50%, i que, en tarifa promocional, ha llançat bitllets a 9 euros i a 5 euros en tarifa plana per a nens.

La companyia operarà amb 14 trens Alstom Euroduplex de doble pis, que circularan per primera vegada sobre les vies d'alta velocitat d'Espanya i que disposen de 509 places i un servei de bar a bord. Alstom serà també la companyia encarregada del manteniment.

L'empresa, que ha invertit 600 milions d'euros per al seu desembarcament a Espanya, preveu crear més de 1.300 llocs de treball entre directes i indirectes i comptarà amb 40 maquinistes, tots ells espanyols i confia a generar 150 milions d'euros l'any només amb l'impacte del turisme. Des del seu llançament el 2013, Ouigo ja ha venut 50 milions de viatges a França.