El decret per a la regulació de les llicències de vehicles de transport amb conductor, les famoses VTC, ja és una realitat després de la seva aprovació per part del Govern. El nou decret llei, que entrarà en vigor el pròxim 30 de setembre, ha estat pactat per no només a Govern sinó que també compta amb el suport del PSC, que el convalidarà al Parlament, i dels taxistes. Amb la nova reglamentació, els ajuntaments i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, com ja passa actualment, seran els encarregats d’atorgar les autoritzacions de les VTC. Ara bé, com a partir del setembre la competència serà de la Generalitat i no del govern espanyol, el Govern ha afegit una sèrie de requisits. Concretament, caldrà ser titular d’una autorització de VTC domiciliada a Catalunya, amb un vehicle que hagi estat adscrit durant almenys el darrer any, a més, les VTC hauran de disposar d’una assegurança que cobreixi fins a la quantia de 50 milions d’euros la responsabilitat civil per danys que puguin patir els viatgers, semblant a l’assegurança requerida als taxistes. A més, també s'han afegit dos requisits més que, i és que a partir del setembre els conductors hauran d’estar en possessió del permís de conducció de la classe B o superior amb dos anys d’antiguitat i els ajuntaments podran exigir als conductors formacions específiques relacionades en l’àmbit territorial en qüestió.

A més, el Govern imposa que la longitud mínima de les VTC ha de ser de 4,90 metres i, en el cas de vehicles nous, només s’admetran amb els distintius 0 i ECO. La reglamentació, en el mateix sentit, manté i reforça requisits ja vigents, com ara que ha de transcórrer un interval de temps mínim de 15 minuts entre la contractació i la prestació del servei i que les VTC no podran circular per les vies públiques a la recerca de clients ni propiciar la captació de viatgers que no hagin contractat prèviament el servei, requisits que ja marca el decret actual del govern espanyol que es va aprovar ara fa quatre anys. 

Multes de fins a 6.000 euros per infracció

El nou decret del Govern, també incorpora un nou règim sancionador per a les VTC que no el compleixin amb multes que van des dels 201 euros als 6.000 euros. A més, es preveuen sancions de fins a 2.000 euros i la immobilització del vehicle per a aquelles VTC que treballin amb una autorització de fora de Catalunya o que no respectin el temps de 15 minuts entre la contractació i la prestació del servei. A més, hi haurà sancions de fins a 4.000 euros que també comportaran la immobilització del vehicle per aquelles les VTC que recullin clients sense contractació prèvia o que circulin a la recerca de clients. Per últim, les multes que podran arribar als 6.000 euros si les VTC treballen sense autorització. La reincidència d’infraccions pot acabar amb multes d’entre 2.001 i 6.000 euros o amb la retirada de l’autorització. 

Actualment, a Catalunya hi ha unes 4.000 autoritzacions de VTC, de les quals el Govern conta que entre 2.500 i 3.000 que han tingut un vehicle adscrit en els darrers temps. Ara bé, l'executiu calcula que només 1.455 estan realment actives i estan prestant servei a hores d'ara que entre els mesos de febrer i març d’enguany han prestat 577.000 serveis a Catalunya mentre que a la Comunitat de Madrid les VTC han prestat a Madrid 2.900.000 serveis. Per altra banda, el Govern també recorda que hi ha unes 12.300 llicències de taxis a tota Catalunya, 10.500 de les quals són de Barcelona.