Acord històric sobre les VTC i el taxi. El Departament de la Vicepresidència, Territori i Polítiques Digitals ha anunciat aquest divendres de la mà de representants parlamentaris i barcelonins del PSC que s’ha arribat a un acord sobre el nou decret que regula les VTC. A l’anunci també hi ha assistit el portaveu d’Elite Taxi, Tito Álvarez, que s’ha mostrat “feliç” i “agraït” amb el fet que diverses forces de la política catalana i de la capital de Barcelona s’hagin posat d’acord per, segons ell, posar punt final a la Guerra del Taxi, iniciada l’any 2014. El punt més important d’aquest nou decret és que ara les VTC s’hauran de demanar sempre amb 15 minuts d’antelació. A cada servei. Fins ara aquestes empreses feien la seva pròpia interpretació de la normativa, i aquests 15 minuts només s’aplicaven en el primer trajecte. Ara seran per a cada servei. És la millor manera de diferenciar-se la VTC del taxi, segons han manifestat tots els signants de l'acord i el representant del gremi de taxistes.

A més, els artífexs d’aquest acord calculen que amb les diverses traves que es posen per a les VTC, Catalunya passi de tenir 4.000 llicències d’aquest tipus a tenir-ne poc més de 1.000. El decret, que encara s’ha d’aprovar al Parlament, també contempla un règim sancionador contundent per aquelles llicències de VTC que no són catalanes i que operen al país. Per altra banda, només podran tenir accés a aquestes llicències els conductors que faci més de dos anys que tenen carnet de conduir i que faci ja un any que tenen la llicència vinculada a un cotxe en concret. No serà possible tampoc utilitzar un cotxe de lloguer per operar com a VTC, i es fixa que els cotxes facin un mínim de 4,90 metres de llargada. Tampoc es podrà obtenir una nova llicència si algú té antecedents d’incompliments de la normativa anterior.

Davant de tot això, el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha tret pit que l’acord permet “donar continuïtat al model català de transport urbà”. És a dir, que es permet que les aplicacions com Cabify circulin pel país “sense que aquest nou servei distorsioni l’equilibri del servei de transport urbà”. En aquest mateix sentit, el viceprimer secretari de Política Municipal del PSC, Jaume Collboni, ha insistit que el taxi, com que és un servei públic, ha de tenir “totes els garanties” perquè és un sector que “aplega 16.000 treballadors i per tant moltes famílies”. I per la seva part, la secretària de Política Municipal del PSC Barcelona, Laia Bonet, ha insistit que a Barcelona no es podia perpetuar “la competència deslleial que hi ha a Madrid amb el govern d’Ayuso”. “El taxi s’ha de consolidar com una bona solució a la ciutat”, ha afegit.

Els taxistes, satisfets amb el nou decret per a VTC

“Estem molt contents”, ha manifestat Tito Álvarez en declaracions a la premsa un cop ja s’havia fet públic aquest acord entre els dos partits de Govern i el principal partit de l’oposició. Tot i que el portaveu d’Elite Taxi afirma que “el conflicte no acabarà fins que no hagi acabat del tot”, sí que ha assegurat que aquest acord fa que “ja podem viure tranquils i sense perill que ens envaeixin tota mena de vehicles”. “Un cop més, Catalunya i Barcelona es posicionen amb els més petits”, ha afegit. Cal tenir en compte que el sector del taxi ha estat present "durant molts mesos" a les reunions per pactar aquest acord.