El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, ha apressat aquest dimecres a abordar el finançament del transport públic: "Necessitem finançament pensant a llarg termini". Així ho ha assenyalat en la jornada virtual El futur de la mobilitat en l'Àrea Metropolitana de Barcelona, organitzada pel Col·legi d'Economistes de Catalunya i el Consell General d'Economistes. El president ha defensat que la mobilitat ineficient i que contamina ha de finançar la neta i el procés de transició a aquest nou model, reivindicant el pagament per ús i el pagament per contaminar. "L'objectiu econòmic s'ha de centrar en ser més eficients i lluitar contra el canvi climàtic", ha apuntat.

"S'ha d'afrontar el repte de com es finança la inversió, la gestió i el manteniment de la infraestructura viària actual tenint en compte aquests factors", ha assegurat Font, afegint que "tenim el mandat europeu, però ens costa concretar-lo". I és que, per a ell, el problema està en els ciutadans que van i venen de la regió metropolitana, la qual cosa suposa el desplaçament de 500.000 cotxes i un milió de moviments diaris. Això és "ineficient" a causa que, en molts casos, els vehicles només porten un ocupant. A aquesta ineficiència se suma —segons ha exposat— l'oferta de transport públic, establerta per cobrir les hores puntes del matí i la tarda, coincidint amb l'entrada i sortida del treballar, per la qual cosa apunta que existeix un excés de demanda.

Per evitar això, ha cridat a un pacte entre administracions, empresaris, sindicats i societat civil per reorganitzar horaris i construir infraestructures i serveis partint d'aquesta nova organització. I és que, en el cas de la línia del Vallès de FGC, Font ha indicat que en hores punta es poden donar índexs d'ocupació d'un 107%, mentre que en les hores baixes pot passar a un 40%. "Per reduir el vehicle privat s'ha de donar una oferta important d'autobús i de transport públic en general. Per exemple, s'haurien de crear uns ferrocarrils per donar un servei regional mitjançant 300.000 places més", ha indicat.

Malgrat això, ha afirmat que Barcelona és una de les ciutats més eficients d'Europa quant a mobilitat, ja que el 80% dels ciutadans es mou en transport públic, a peu, amb bicicleta o utilitza solucions de micromobilitat, mentre que només un 20% utilitza el seu cotxe particular.

A més, ha urgit a debatre sobre la distribució urbana de mercaderies davant de l'auge del comerç electrònic. "Això necessita una solució concreta, perquè si traiem vehicle privat, però ens venen els vehicles del comerç electrònic n'estarem substituint un per un altre i les ciutats també es congestionaran", ha afegit.

Cinquanta entitats es reivindiquen contra el pla de mobilitat de Barcelona

Un total de 55 entitats formades per comerciants, patronals i gremis han presentat aquest dimecres la Plataforma Pro Mobilitat Lliure per expressar el rebuig del Pla de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona. Els representants de les entitats han criticat el govern municipal per la falta de diàleg i consens.

També han reclamat que els polítiques de mobilitat siguin concebudes de manera "holística", tenint en compte tota l'àrea metropolitana de Barcelona. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha admès que "es podrien haver fet molt millor les coses" però ha negat que no hi hagi hagut diàleg, mostrantse partidària de parlar de "mobilitat universal" i no mobilitat lliure.

 

Imatge principal: Pla general de diverses màquines validadores d'una estació de FGC amb línies al terra per separar els passatgers. Foto: ACN

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat