Enèsim compromís del govern espanyol sobre el corredor mediterrani. La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat aquest dimecres que el corredor ferroviari entre Almeria i la frontera francesa estarà conclòs en 2025-2026. Així ho ha manifestat en un acte en defensa del corredor mediterrani, celebrat per cinquè any consecutiu, aquesta vegada a Madrid, on el president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) i impulsor de la iniciativa #quierocorredor, Vicente Boluda, ha recordat que la infraestructura, que porta 25 anys de retard, hauria d'estar acabada el 2025 i en alguns trams les obres ni tan sols han començat.

Amb la presència dels presidents del País Valencià, Ximo Puig (PSOE), i de Múrcia, Fernando López Miras (PP), el president de CEOE, Antonio Garamendi, i empresaris de les pràcticament totes les comunitats autònomes, Vicente Boluda ha apressat l'acabament de les obres del corredor mediterrani per la importància de completar el model circular d'infraestructures, complementari del radial, per tancar la bretxa estructural entre el centre del país i la perifèria.

Avantatges i incompliments

El president dels empresaris valencians ha destacat que als territoris per les que passa el corredor mediterrani (Andalusia, Múrcia, País Valencià i Catalunya) absorbeixen el 50% de la població del país, el 63% del tràfic de mercaderies, el 45 % del PIB i més del 50% de l'exportació i del turisme estranger. El corredor, ha afegit, permetria estalviar l'emissió a l'atmosfera de 900.000 tones de CO₂ a l'any i crear 15.000 nous llocs de treball en sectors com el turisme, la logística i el transport, entre d'altres.

La ministra també ha destacat, amb xifres a la mà, la importància del corredor, del qual ha apuntat que serà la connexió terrestre més eficient amb la resta d'Europa: travessa més de 10 ciutats de més de 100.000 habitants, les comunitats per les quals passa en representen més del 40 % del PIB nacional i per cada euro invertit, el retorn serà de 3,5 en el PIB.

Partides en els pressupostos

Raquel Sánchez ha assenyalat que els Pressupostos Generals de l'Estat per a 2022 recullen una inversió de 1.709 milions d'euros per a aquestes obres, dels quals 558 corresponen a Andalusia; 540 milions a Catalunya; 377 milions a la Comunitat Valenciana i 233 milions a Múrcia.

En els últims tres anys, ha afegit, s'han licitat des del Ministeri que dirigeix obres per més de 3.000 milions d'euros per al corredor (una a la setmana), se n'han adjudicat d'altres per més de 2.000 milions i s'han executat més de 1.000 milions. Ha considerat que el fet que els fons europeus del programa de recuperació Next Generation s'hagin d'executar abans de 2026 "pressiona" per accelerar les obres, amb la qual cosa s'ha ratificat que la connexió Almeria-frontera francesa estarà acabada per a aquell any.

Una discriminació

Amb tot, els empresaris han mostrat les seves crítiques pel retard de les obres. Així, el president de Mercadona, Juan Roig, ha apuntat que li agradaria que estigués acabat el 2025 millor que el 2026, per a la qual cosa "ara hi ha una oportunitat amb els fons europeus", que impulsaria el desenvolupament d'Espanya. Roig ha afirmat que li sembla "fenomenal" que Madrid estigui connectat amb 22 ciutats espanyoles, però que les ciutats del corredor mediterrani no puguin estar unides entre si "és una discriminació" perquè gairebé el 50 % de la població espanyola aquest en aquest arc. No obstant això, ha vist la ministra "amb molt bones intencions", ha dit en declaracions a l'agència Efe.

 El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, intervé en el 5è Acte Empresarial pel Corredor Mediterrani, impulsat per l'Associació Valenciana d'Empresaris El president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, intervé en el 5è Acte Empresarial pel Corredor Mediterrània / Efe


Per la seva part, el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, ha assenyalat que s'incorpora a aquest moviment en defensa del corredor per la seva capacitat transformadora tant des del punt de vista social com econòmic, especialment després de la pandèmia del coronavirus, i perquè contribuirà a construir una Espanya "més tecnològica, més verda i més cohesionada".

El president de la Cambra d'Espanya, José Luis Bonet, ha afirmat "no comprèn" el que està passant amb el corredor mediterrani tenint en compte que "més de la meitat de la potència econòmica d'Espanya és als voltants" i que és "una necessitat de país peremptòria". Bonet ha destacat que en zones com Almeria el desenvolupament podria ser extraordinari si es posés en marxa el corredor.

 

Imatge principal, la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez intervé en el 5è Acte Empresarial pel Corredor Mediterrani, impulsat per l'Associació Valenciana d'Empresaris sota el lema "Espanya està perdent el tren" / Efe