Amb l'arribada de l'any nou, s'han posat en marxa les mesures estrella dissenyades pel govern espanyol amb l'objectiu de fer front a la inflació. L'alimentació és una de les àrees més afectades, i amb la voluntat de revertir l'increment de preus que ha evidenciat el tiquet de la compra als supermercats, Pedro Sánchez va anunciar la setmana passada que durant els primers sis mesos del 2023 quedaria suprimit l'IVA del 4% que s'aplica a tots els aliments de primera necessitat, com ara la llet i el pa, i que reduiria del 10% al 5% el mateix impost sobre l'oli i la pasta. La mesura ha entrat en vigor aquesta setmana, i el cert és que a les estanteries s'ha fet evident que els preus de certs productes s'han rebaixat d'un dia per l'altre, si bé l'impacte a les butxaques dels consumidors és mínim.
Però hi ha un grapat de supermercats que han decidit fer cas omís de les indicacions. Facua-Consumidors en Acció, una organització que lluita contra els abusos en el consum, ha denunciat davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) set cadenes de distribució que han decidit no fer efectiva la rebaixa i eliminació de l'IVA dels aliments pertinents. En concret, l'associació ha revisat l'evolució d'un total de 676 preus entre el 30 de desembre i el 3 de gener a vuit supermercats diferents.
Del total, han detectat 51 casos en què la rebaixa fiscal no s'ha notat, amb 34 preus idèntics que quan va acabar l'any, 10 casos en què la rebaixa ha estat insuficient, i fins i tot 7 preus que són més elevats que el 2022. La realitat també és molt diferent segons cada supermercat, però finalment la llista negra d'anomalies ha estat formada per les següents set cadenes: Dia, Carrefour, Eroski, Alcampo, Lidl, Aldi i Hipercor.
Segons l'informe de Facua, els establiments amb més irregularitats són Dia, amb 14 irregularitats (9 dels quals són arrodoniments a l'alça), i Carrefour, amb 11 casos en què no la rebaixa de l'IVA no s'ha notat. Segueixen Eroski, amb 8 preus incorrectes del total d'avaluats, i Alcampo, amb 6 irregularitats dels quals dos són increments de preu. Aquesta tendència a l'alça també s'ha notat en 6 instàncies a Lidl, mentre que a Aldi s'han denunciat 5 casos anòmals. A la cua de la classificació hi ha Hipercor, que només ha registrat un cas de preu inflat.
Més marge de benefici per a les empreses
Facua ha alertat en el seu estudi que, en la majoria de casos, les irregularitats detectades consisteixen a cobrar als consumidors el mateix import que abans de la modificació l'IVA, de manera que la totalitat de la rebaixa fiscal estaria destinant-se a un augment del marge de benefici de la cadena alimentària. En la seva denúncia, l'organització ha sol·licitat a la CNMC que investigui les pràctiques i obri els expedients sancionadors pertinents per determinar si els preus aplicats suposen, precisament, un increment de beneficis privat, o si bé està justificat per l'augment en el cost dels productes.