L'automobilística Seat presentarà un altre Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) als seus centres de treball de Barcelona que afectarà 11.000 treballadors i que podria començar el proper 27 d'abril davant la impossibilitat de reprendre la producció al 100% davant la crisi del coronavirus, segons ha confirmat aquest diari. 

L'empresa ja té actiu un altre ERTO des del dia 16 de març, però la diferència és que el nou ERTO s'ha de presentar davant l'autoritat laboral basant-se en causes organitzatives i no serà, per tant, un expedient per força major com el que ja hi ha tot i que s'ha pactat que les condicions siguin les mateixes.

El motiu, segons ha dit l'empresa, és que "mentre que les mesures acordades de prevenció i protecció per vetllar per la salut dels empleats estiguin en vigor, no es podran recuperar els nivells de producció previs a la crisi del coronavirus". L'automobilística diu que l'ERTO s'aplicarà "de forma gradual" i amb les mateixes condicions econòmiques que l'actual, és a dir, complementant la prestació de desocupació fins al 80% del sou de cada empleat.

La xifra d'afectats per la suspensió temporal de contracte s'anirà reduint "a mesura que s'incrementi el volum de producció", amb una durada màxima de l'ERTO de vuit setmanes.

La resposta dels sindicats

En un comunicat conjunt, els sindicats CCOO i UGT han reclamat que el començament de l'activitat sigui més enllà del 27 d'abril per garantir la implementació de les mesures destinades a protegir la salut de la plantilla. Els sindicats han exigit que es tingui en compte a l'hora de decidir com es realitzarà la tornada a l'activitat quins treballadors tenen fills menors de 14 anys a càrrec seu, ja que les escoles estaran tancades un cop torni a obrir l'empresa.

L'empresa ha explicat als sindicats que l'ERTE pot afectar fins a 11.061 persones del personal directe de producció, del personal indirecte i de l'administratiu vinculat a la producció dels centres de fàbrica a Martorell, Zona Franca i als centres de components i recanvis.

CCOO i UGT demanen que les persones més grans de 53 anys i les que no tinguin cotitzacions necessàries per a tenir dret a atur no entrin a l'ERTO, ja que no podran acollir-se a les mesures excepcionals decretades pels expedients de força major. Alhora, els sindicats reclamen que les condicions del nou l'expedient temporal siguin com les de l'anterior i, a més, volen que la firma automobilística complementi fins al 90% de la base reguladora la prestació que cobraran els afectats, mantingui les aportacions al pla de pensions, garanteixi el 100% de les pagues extres i les vacances i no paralitzi els plans de carrera.

Els sindicalistes també han exigit que s'aclareixi com serà el retorn a la feina de la plantilla contractada a través d'empreses de treball temporal (ETT).