Dos fabricants asiàtics de cotxes i motos elèctriques han mostrat el seu interès per invertir a Catalunya i emplaçar aquí un dels seus centres de producció, segons ha explicat en declaracions a Efe el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell.

Canadell ha contactat amb aquestes dues empreses, el nom de les quals ha preferit no revelar per motius de confidencialitat, en el marc del hub de mobilitat sostenible que la Cambra va posar en marxa el passat mes de juny per catalitzar projectes innovadors que permetin transformar el sector de l'automoció i fer-lo més resilient després de la crisi oberta pel tancament de les plantes de Nissan.

Mitjançant el hub, del que hi formen ja part 29 entitats, entre empreses, institucions, clústers, centres tecnològics i universitats, la Cambra s'ha posat en contacte amb un dels fabricants asiàtics "més grans de cotxes", que li ha traslladat el seu interès per establir-se a Catalunya a mig termini. Un altre productor asiàtic, en aquest cas de motos, també s'ha mostrat interessat a instal·lar-se a Catalunya per fabricar ciclomotors elèctrics.

Canadell ha volgut deixar clar que aquests projectes no són candidats a cobrir el buit que deixi Nissan, perquè buscar un substitut a la multinacional japonesa no és l'objectiu principal del hub i perquè tant la Generalitat com el Govern central i la patronal Foment del Treball estan treballant en la recerca d'un projecte industrial que permeti salvar l'activitat de la planta de la Zona Franca.

"Més enllà de Nissan, hem de seguir lluitant perquè la mobilitat a Catalunya es transformi cap a una mobilitat de futur", afirma el president de la Cambra.

El que ha permès aquest hub, explica Canadell, és connectar tots els actors de l'ecosistema de la mobilitat sostenible de Catalunya, "un dels més rics d'Europa", i, al seu torn, contactar amb els grans productors mundials del sector, que es plantegen nous projectes en àmbits com l'electrificació o l'ús de l'hidrogen com a combustible de futur.

Per això, encara que el hub va néixer com "una cosa puntual", la idea és donar-li un caràcter permanent, avança Canadell, que de cara al setembre planeja "fer una crida a nivell internacional a tots els constructors de mobilitat" per presentar-los aquest hub i "convidar-los a què coneguin aquest ecosistema i es plantegin seriosament la possibilitat d'implantar aquí un centre productiu o de recerca relacionat amb la mobilitat sostenible".

"Creiem que la possibilitat que Catalunya tingui èxit amb aquesta crida a mig termini és molt alta perquè hem vist que tenim un ecosistema molt ric", assegura Canadell, que aposta perquè s'instal·lin a Catalunya "empreses petites que tenen futur" abans que "una gran però que no té futur".

Aquest hub va començar amb cinc entitats associades i ara ja són una trentena les que s'han sumat a la iniciativa, que a més ha permès canalitzar una trentena de projectes "amb cara i ulls" -de més de mig centenar que s'havien presentat- vinculats a la mobilitat sostenible.

El hub oferirà suport i acompanyament a aquests projectes perquè puguin acabar materialitzant-se, per tal de convertir Catalunya en un actor de primer ordre internacional i atraure noves inversions.