El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, s'ha mostrat "preocupat" amb la gestió i "els incompliments de Foment" pel que fa Rodalies, principalment pel fet que "els plans d'inversió que es van prometre fa 10 anys no s'han complert". Així doncs, ha demanat que les limitacions temporals de velocitat estiguin acabades pel 2019. 

En aquest sentit, sobre el traspàs de Rodalies, Calvet ha dit que "la Generalitat s'ha de plantejar si vol seguir sent la titular del servei", perquè "estem vivint en un miratge i no ho volem". "La nostra voluntat és passar del miratge al traspàs real".

A més, l'accident de Vacarisses també ha tingut un pes important en la trobada. Renfe explica que "no hi ha noves dades sobre l'accident", però ha assegurat la R4 de Rodalies recuperarà el seu servei habitual i operarà amb normalitat a partir del 22 de desembre després de l'accident ferroviari que es va produir a Vacarisses. 

Així ho ha dit el conseller després de reunir-se amb el president de Renfe, Isaías Táboas, amb el director general de Conservació i Manteniment d'Adif, Ángel Contreras, la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, i el nou coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macías

Limitacions temporals pel 2019

Calvet ha demanat que el pla que té Adif d'aixecament de les limitacions temporals de velocitat s'acceleri, cosa que des de Renfe, Táboas assegura que "mirarem d'estudiar-ho". Segons el conseller, "estem preocupats perquè els plans d'inversió que es van prometre fa deu anys no s'han complert".

Als incompliments s'hi sumen les 111 limitacions de velocitat temporal, de les quals "encara en queden 75 per actuar-hi i la programació se'n van massa enllà", assegura Calvet. De fet, encara n'hi ha programades d'acceptar fins el 2020. "Hem demanat que s'agilitzi la intervenció sobre aquestes limitacions i que permetin recuperar els horaris que necessiten els ciutadans".

En xifres, de les 75 pendents, n'hi ha 14 en obres (execució i contractació), 39 en projecte i 22 de pendents (sense projecte encara). Així doncs, Calvet ha demanat en aquesta reunió que s'avancin els plans d'actuació sobre les limitacions de manera que estiguin acabades pel 2019. 

El traspàs de Rodalies, "un miratge"

Calvet ha insistit, un cop més, en la necessitat de reobrir el traspàs de Rodalies que es va pactar fa una dècada, i segons el qual la Generalitat només és titular del servei, però no de la infraestructura. Calvet ha dit que també ha estat un tema que s'ha parlat en la reunió amb Renfe i Adif, tot i que "som conscients que això s'ha de parlar amb el ministeri, però volíem que les empreses també prenguessin part".

El traspàs que es va acordar fa 10 anys "ha estat incomplet i incomplert", en paraules del conseller, "fins al punt que des del Govern tenim la sensació de viure en un miratge que no volem perpetuar". Un "miratge" perquè dels 4.000 milions d'euros que es van pactar inicialment només s'ha executat un 13%, i dels 306 milions que es van acordar en 2013 per a actuacions urgents, un 12%.

Així doncs, assegura que "tenim intencions de reobrir el traspàs, en el qual definirem quins instruments necessitem i que ens permeti seguir sent els titulars d'aquest servei".

Alhora, Calvet explica que "també volem un contracte programa amb Renfe, que està condicionat a que es pugui disposar dels diners tarifaris" que van directament al ministeri de Foment. 

La idea és, doncs, "segregar una unitat específica, Rodalies Catalunya, una unitat segregada de la pròpia empresa i que pugui recollir de manera molt delimitada el servei de Rodalies que es presta a Catalunya", ha explicat el conseller. 

Reconsiderar la titularitat

Davant de les dificultats, el conseller de Territori s'ha mostrat "preocupat" i ha dit que des de la Generalitat "hem de reconsiderar si volem seguir sent els titulars del servei, perquè no volem viure en un miratge". Calvet ha citat al conseller a l'exili, Josep Rull: "el conseller Rull sempre ho deia: no parem de queixar-nos i volem deixar de fer-ho".

Amb tot, les xifres d'incompliment "són escandaloses", diu Calvet. "Volem saber si podem ser titulars del servei, nosaltres ja ho tenim tot treballat, però s'ha de redefinir l'arquitectura del projecte".

Per últim, Renfe i Adif han explicat que s'ha anunciat un comitè rector estratègic que ha de coordinar les dues empreses per elaborar un pla pel traspàs de Rodalies, "i això està molt bé però nosaltres també hi tenim molt a dir", ha dit Calvet. "Estarem a l'espera de rebre el seu esquema i calendari de treball per dir-hi la nostra. Tot això en paral·lel que nosaltres treballarem amb Foment".