L’aeroport de Barcelona es prepara per viure un cap de setmana de caos en plena operació sortida de vacances a causa de la vaga del personal de terra i de manteniment d’Iberia. Més d’un miler de vols es poden veure afectats per la vaga dels 2.700 treballadors d’Iberia Servicios Aeroportuarios, empresa que dona servei a 27 companyies a l’aeroport del Prat, a banda de les d’Iberia.

Per ara Vueling s’ha vist obligada a cancel·lar fins a 112 vols a l’aeroport del Prat, i les companyies Iberia i Level ja han alertat els seus clients de les possibles afectacions com a conseqüència de la protesta. Vueling ha cancel·lat 48 vols dissabte i 64 diumenge.

Representants de l’empresa i dels treballadors estan cridats a una mediació la tarda d'aquest divendres per intentar resoldre el conflicte laboral in extremis i evitar una protesta que pot tenir conseqüències nefastes en coincidir amb un cap de setmana d’operació sortida de vacances. Estan cridats a fer vaga el personal dels taulells de facturació, gestió d’equipatges i manteniment de les aeronaus.

Serveis mínims

Per tal de minimitzar els efectes de la vaga, el Ministeri de Foment ha decretat uns serveis mínims que obliguen a operar el 100% dels vols domèstics amb els territoris no peninsulars, el 54% dels serveis internacionals i el 32% dels peninsulars que tinguin una alternativa de transport inferior a cinc hores.

Demandes dels treballadors

El comitè de vaga reclama la necessitat urgent d'estabilitzar l'ocupació, transformant la totalitat dels treballadors fixos a temps parcial a fixos a temps complet i passar a fixos 400 treballadors eventuals, d'una plantilla eventual de més de 1.000 persones. Això els permetria, asseguren, treballar “en condicions dignes”.

La companyia Iberia ha qualificat la vaga de "desproporcionada" en uns "dies crítics" coincidint amb l'operació tornada de les vacances de juliol i sortida per a les d'agost. Iberia assegura que en els darrers anys ha pogut arribar a acord amb tots els representants sindicals i que ha demostrat "que està permanentment oberta al diàleg i a la negociació".

La companyia també ha explicat que en les dues trobades amb els treballadors a la seu del Departament de Treball el comitè de vaga va traslladar els punts que es podien negociar a nivell local però que "lamentablement" no es va arribar a cap acord. 

Per la seva banda, l'Agència Catalana del Consum (ACC), del Departament d’Empresa i Coneixement, ha notificat un requeriment informatiu a l'empresa perquè informi sobre quines mesures ha adoptat per fer front a la protesta dels treballadors, que donen servei a 27 companyies de l'aeroport.