Barcelona serà la convidada d'Honor de la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara (FIL) la tardor vinent, del 29 de novembre al 7 de desembre del 2025, amb el lema "Vindran les flors", extret d'un conte de Mercè Rodoreda. La invitació coincideix amb el desè aniversari del reconeixement de Barcelona com a Ciutat Literària de la UNESCO, i avui s'han fet públiques les personalitats convidades. La FIL és la segona fira més important del sector editorial, darrere de la Fira de Frankfurt. Cada any, la FIL té un convidat especial que està obligat a organitzar actes i trobades, i enguany la tasca recaurà en Barcelona.

Una aposta literària forta per la FIL

Tal com es pot consultar al web de la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament ha destinat 1.527.020 euros en la programació, comissariada per la periodista Anna Guitart amb la complicitat del sector literari, i Barcelona aterrarà a la Fira amb seixanta autors i autores que "representen la riquesa i la diversitat de la literatura catalana i barcelonina contemporània". A banda de literatura, la programació inclourà arts escèniques, música, cinema, disseny, ciència i pensament i gastronomia. El programa posarà el focus en les veus actuals, segons ha informat l'ICUB, però també retrà homenatge a figures clau com l'editora Carmen Balcells (l'agent literària dels grans autors llatinoamericans a Barcelona, com Gabriel García Márquez i Mario Vargas Llosa), Joan Brossa, Mercè Rodoreda o Manuel Vázquez Montalbán. El lema Vindran les flors, evoca tant la tradició catalana de Sant Jordi com la vinculació poètica amb Guadalajara, coneguda com "la ciudad de las rosas". 

Qui són els autors convidats?

La llista és llarga i inclou autors tant en llengua castellana com catalana. Comencem:

Montse Albets, flamant guanyadora del Premi Llibreter, Kiko Amat, Rafel Argullol, Santi Balmes, Sergi Belbel, Rocío Bonilla, Xavier Bosch, Marta Buchaca, Núria Cadenes (a instància del PEN), Mireia Calafell, Maria Canyelles, Oriol Canosa, Maite Carranza, Javier Cercas, Toni Clapés, Álvaro Colomer, Alba Dedeu, Juana Dolores, Txell Feixas, Cristina Fernández Cubas, Mercè Galí, Ferran Garcia, Mar Garcia Puig, Begoña Gómez Urzaiz, Anna Gual, Carlota Gurt, Mercè Ibarz, Ramon Mas, Xavier Mas Craviotto, Anna Manso, Txell Martí, Andreu Martín, Pablo Martín Sánchez, Eduardo Mendoza, Josep Maria Miró, Alba Muñoz, Eduard Olesti, Bel Olid (cortesia del PEN), Marta Orriols, Miqui Otero, Miquel Pajares, Miquel de Palol, Anna Pazos, Josep Pedrals, Irene Pujadas, Adrià Pujol, Jordi Puntí, Susanna Rafart, Carme Riera, Elisabet Riera, Fer Rivas, Maria Carme Roca, Regina Rodríguez Sirvent, Gemma Ruiz, Xavier Solomó, Màrius Serra, Jordi Soler, Sílvia Soler, Elisenda Solsona, Victoria Szpunberg, Adrià Targa, Colm Tóibín, Clara Usón, Daniel Vázquez Sallés Tina Vallès (cortesia del PEN), Sergio Vila-Sanjuán, Laia Vilaseca, Juan Pablo Villalobos i Carlos Zanón. 

Qui són els músics convidats?

Per altra banda, els músics convidats a la Fira de Llibre de Guadalajara són Maria Arnal, Rigoberta Bandini, Lucia Fumero, Joan Garriga i el Mariatxi Galàctic, Queralt Lahoz, Love of Lesbian, Roger Mas i la Cobla de Sant Jordi, Mushkaa, La Sra. Tomasa i Tarta Relena.