“El hip hop no ha demanat mai permís per a res. Com a expressió cultural, imposa els seus codis visuals com a mostra d'identitat i declaració de poder, domini i riquesa en un entorn que mai no ha escapat al racisme, especialment quan parlem del pop. I la joieria, històricament, sempre ha estat lligada a aquest tipus de manifestació. Fins i tot si la cadena d'or és poca cosa”. Són paraules de Vikki Tobak, autora d'Ice Cold: A Hip Hop Jelwery History, llibre, monumental (com gairebé tots els que publica l'editorial alemanya Taschen), que il·lustra el vincle entre el rap (i per extensió tota la cultura hip hop, corrent altern sorgit als barris deprimits de la ciutat de Nova York: Bronx, Queens, Harlem... durant la dècada dels setanta i que engloba expressions com el grafiti, el break dance...) i els metalls nobles i les pedres precioses.  

notorius
Notorious B.I.G.amb el seu penjoll de 10.000 dòlars

Forjant identitats

"Com a filla d'immigrant a Detroit, des de la primera vegada que vaig escoltar hip hop a finals dels 80, ràpidament em vas sentir atreta per aquesta música. Recordo haver escoltat It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back de Public Enemy a l'institut i que de sobte el món tingués sentit per a mi". Aquell torrent de rimes amb aroma a asfalt i presència desafiant, es va convertir en la banda sonora vital de Vikki Tobak, periodista d'origen kazakh. Més quan amb 19 anys es va mudar a la meca del gènere, Nova York. Més encara quan es va convertir en la relacions públiques de Payday Records, segell discogràfic amb un catàleg que contenia referències d'artistes referencials del moviment com Jay Z (prohom del hip hop que il·lustra la foto de portada d'aquest article), Gang Starr, Mos Def (figura de culte del rap amb casa de fa temps a Barcelona: no us sorprengueu si algun dia us el trobeu fent un cafè al Three Marks Coffee del carrer Ausias March) o Jeru The Damaja.

tupac
Tupac: rimes, or i diamants / Foto: Taschen

“A la nit era portera en un club anomenat Nell's, molt freqüentat per rapers, així que entre totes dues feines vaig quedar atrapada per la música. Com a directora de màrqueting m'ocupava a més de les relacions amb la premsa, i així vaig descobrir com forjaven les identitats els artistes de hip hop i el paper primordial de l'estil en la construcció de les seves imatges”. Simbiosi que aquesta periodista, firma habitual de publicacions com Rolling Stone, The FADER, Mass Appeal, Paper, Vibe, iD..., ja va explorar al llibre Contact High: A Visual History Of Hip-Hop i ara desenvolupa amb més concreció a Ice Cold: A Hip Hop Jelwery History, obra, com dèiem monumental, que amplifica la seva escomesa en estar il·lustrada amb instantànies d'artistes essencials com Run-DMCEric B. & Rakim, MC LytePublic EnemySalt-N-Pepa, Tupac, Jay-Z, Notorius B.I.G., A$AP Rocky, Cardi B,Tyler, The Creator... signades per fotògrafs de la magnitud de Wolfgang Tillmans , Janette Beckman, Jamel Shabazz, Timothy White, Gillian Laub,  David LaChapelle , Danny Clinch, Phil Knott, Raven B. Varona, Al Pereira i  Albert Watson.

ice cold
Ice Cold, una història d'orfebreria i hip-hop

Un Francis Bacon al coll

Tot va començar el 1980 amb la publicació de l'homònim àlbum de debut de Kurtis Blow, un dels primers discos de la història del rap, un dels primers elapés amb un raper a la portada lluint cadenes d'or. En realitat no era res nou. Els primers homínids ja decoraven els seus cossos amb pedres i petxines per amplificar el seu atractiu i així evocar admiració (i enveja). Tendència que l'espècie va seguir cultivant al llarg de segles, molt especialment entre les seves classes més nobles i benestants. En les darreres dècades, en un estrat social oprimit, per als afroamericans, vomitar rimes sulfuroses i lluir joies, com més grans millor, ha estat una manera de subvertir l'ordre imperant.

slick rick
Slick Rick, el rei del bling bling

Primer va ser arrancant les plaques dels Mercedes de gamma alta aparcats al barri financer de Manhattan per penjar-se-les al coll. Finalment, lluint veritables obres d'art confeccionades per alguns dels més prestigiosos orfebres del planeta

Primer va ser arrancant les plaques dels Mercedes de gamma alta aparcats al barri financer de Manhattan per penjar-se-les al coll. Finalment, lluint veritables obres d'art confeccionades per alguns dels més prestigiosos orfebres del planeta, com el penjoll d'or i diamants amb la cara de Jesucrist que Notorious B.I.G. va encarregar al reputat joier Tito Caicedo i pel qual va pagar 10.000 dólars. O, bling bling (onomatopeia amb què s'ha passat a conèixer la tendència més ostentosa d'amor a les joies) elevada a la màxima expressió, els més 400.000 dòlars que T-Pain va gastar-se per una cadena amb 200 quirats de diamants culminada per una placa on es pot llegir "Big Ass Chain". I és que, com diu l'MC A$AP Ferg, quan va ben carregat de joies "em veig com si comprés un quadre de Damien Hirst i portés un Francis Bacon al coll".