22 de juny de 1986. Les seleccions d’Argentina i Anglaterra es disputen els quarts de final de la Copa Mundial de Futbol. De sobte, Diego Armando Maradona rep una assistència per darrere, es queda cara a cara amb el porter i la mano de Dios fa la resta. Va ser el primer dels dos gols que faria aquell dia, i que va fer que l’albiceleste s’endugués la victòria. Una proesa futbolística recordada per qualsevol que estimi l'esport - i per qualsevol que tingui orelles i Internet, també. Un moment que, per alguns, va ser molt més que un parèntesi d'alegria rere una pantalla.

Amb el nom de la jugada ha batejat Paolo Sorrentino la seva última obra, una pel·lícula amb trets autobiogràfics que ja ha estrenat tràiler. The Hand of God (originalment, È Stata La Mano di Dio i interpretada per actors com Teresa Saponangelo, Toni Servillo o Marlon Joubert) s’estrenarà al Festival de Cinema de Venècia abans que arribi a les sales el 3 de desembre. Menys de dues setmanes després, el 15 de desembre, arribarà a Netflix.

e stata la mano di dio 751474546 large

Una figura important en la vida del director

El cineasta, qui ja va guanyar un Oscar per La gran belleza l'any 2013, ha optat aquesta vegada per un film autobiogràfic rodat a la seva Nàpols natal. Un film que indaga en moments molt delicats de la vida de Sorrentino, i és que va perdre els seus pares en un accident quan tenia 16 anys. L’arribada de Maradona al club de futbol de la ciutat italiana va ser, per ell, una alenada d’aire fresc. Molt més que això, de fet. Tant és així que, quan va recollir el guardó de l'Acadèmia de Hollywood, va agrair-lo a aquells qui l'havien inspirat, com Federico Fellini, Martin Scorsese i Diego Armando Maradona. I l'argentí va contestar-li: "Com a bon napolità això m'ha alegrat, m'arriba en un bon moment de la vida; ets un gran vencedor i ens abraçarem". No és d'estranyar aquest intercanvi d'afecte: en més d'una ocasió, el director ha dit, clara i obertament, que Maradona li va salvar la vida.

A través de la seva pròpia vida, el director explora les emocions més bàsiques que tenim com éssers humans, amb una mirada íntima que, probablement, pot convertir The Hand of God en la seva obra més personal. Però abans, un avís: tot i que el film pugui semblar un reclam pels fanàtics de Maradona, la pel·lícula no se centra en la seva figura ni és un passeig per la seva vida esportiva: sols és un teló de fons per explicar les emocions d’un jove Sorrentino. Així ho va explicar Netflix quan els advocats del futbolista, que va morir el 25 de novembre de 2020, van estar a punt de demandar la plataforma argumentant que ningú havia autoritzat l’ús de la seva imatge.