L'Aragó s'impacienta i ha demanat per carta entrar al MNAC per les pintures de Sixena, després de l'amenaça de fa dues setmanes. En una missiva enviada aquest dimecres al president del Patronat del Consorci del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), Joan Oliveras, la consellera aragonesa de Cultura, Tomasa Hernández, ha reclamat a la institució que deixi entrar els seus tècnics perquè "coneguin de primera mà i els amb els mitjans tècnics adients no només les mateixes pintures i el seu sistema de muntatge expositiu actual, sinó també tota la documentació vinculada a aquests béns i generada pel MNAC durant el temps que han romàs a les seves instal·lacions". En altres paraules, podríem dir que l'Aragó ha tornat a admetre que demanen el trasllat de les pintures sense haver-les vist, sense comprovar in situ l'estat de les peces.
"També resulta necessari disposar d'un aixecament fotogramètric (i data de realització) de les sales 16 i 17 amb tots els seus fragments exposats. En cas de no disposar d'aquests, serà necessari l'escanejat 3D de les mateixes", continua la carta. Així, el govern aragonès ha insistit a exigir que els seus tècnics puguin analitzar "en directe i exhaustivament" les pintures i fer les tasques indicades, de manera que han sol·licitat formalment al president del patronat que se'ls permeti l'accés en els "pròxims dies" a les instal·lacions. Finalment, la consellera ha volgut transmetre la suposada "inqüestionable voluntat" de l'executiu aragonès de col·laborar amb el MNAC per poder efectuar el trasllat de les pintures sense cap mena de deteriorament fins "al lloc que la història i la justícia han determinat que han de tornar", sense esmentar els criteris tècnics expressats per tota mena d'experts. En qualsevol cas, cal recordar que el patronat no es reunirà fins a la setmana vinent, dilluns dia 16 de juny.
Una carta adreçada a Urtasun
En una segona carta, adreçada al ministre de Cultura, Ernest Urtasun, es demana que emplaci el secretari d'Estat del Ministeri de Cultura i vicepresident del Patronat del Consorci del MNAC, Jordi Martí Grau, a defensar el compliment de la sentència del Tribunal Suprem. "Correspon al Ministeri de Cultura, entre altres competències, la gestió de les mesures necessàries per a la salvaguarda del patrimoni històric davant l'espoliació dels béns culturals, i, en general, les mesures que hagin d'adoptar-se per a la seva protecció i defensa", diu. Així, el govern aragonès ha expressat la seva "absoluta confiança" en el compromís del ministeri com a garant d'aquesta protecció dins del patronat del consorci, "encara més quan existeix una sentència del Suprem que determina la titularitat dels béns a favor del patrimoni cultural de l'Aragó, i que obliga a la restitució de les obres al Monestir de Sixena".
Hernández també ha assenyalat que ja es va concloure en primera instància que el trasllat de les pintures i la seva integració a la Sala Capitular és possible sempre que s'adoptin les mesures i precaucions necessàries —contràriament a l'opinió que els experts han expressat en els últims dies—, motiu pel qual ha exigit a Urtasun que pressioni Martí Grau a confirmar la seva posició i defensi a la reunió del patronat "els drets fixats per una sentència judicial". "Seria també una demostració de la superació del marc colonial tan defensat pel nostre ministre de Cultura, i una reafirmació del Icomos (Consell Internacional de Monuments i Llocs), assevera. Finalment, ha reiterat que l'emplaçament original de les pintures va ser la Sala Capitular del monestir de Sixena i que, per tant, és el seu entorn natural i per al qual van ser pintades: "És allà on han de tornar". "El patrimoni cultural és inseparable de la història de la qual n'és testimoni i del lloc en el qual està ubicat", ha conclòs. Una vegada més, cap referència a la història de com van acabar aquestes pintures al MNAC.
Reclamar només els béns a Catalunya?
En les cartes, la consellera assegura que té "el compromís de defensar, protegir i preservar el patrimoni cultural aragonès en general, i les obres objecte del procediment, en particular". També ha dit que la Llei de Patrimoni Cultural li exigeix fer servir tots els mitjans disponibles per assegurar el trasllat a l'Aragó dels béns que consideren del seu patrimoni cultural i que es trobin fora del territori, tot i que no han exigit el retorn de cap de les obres exposades a Madrid.
Hernández ha mostrat la seva confiança que el patronat del MNAC donarà les indicacions oportunes als gestors del museu per complir amb la sentència del Suprem, sobre el trasllat de les pintures a les sales 16 i 17 de la institució. Finalment, ha assegurat que el govern aragonès vol garantir "al màxim" la correcta restitució d'aquestes pintures al seu lloc d'origen, "on recobraran plenament el seu sentit i on, sense dubtes, podran seguir sent contemplades i estudiades en perfectes condicions de conservació i exposició per tothom qui tingui interès a conèixer aquesta obra mestra del patrimoni cultural aragonès".