El comerç electrònic genera uns 53 milions de compres online l'any a Catalunya, una xifra que previsiblement creixerà aquestes setmanes amb motiu de l’inici de la campanya de Nadal. De totes aquestes compres, el 73% es lliuren a domicili, el 12% a l’oficina i el 15% del total es recullen a través d’ alguna modalitat de click&collect; és a dir, comprar online i recollir al comerç. Concretament, un 6,2% de les compres es recullen a botiga, un 8,7% a un punt de recollida i un 0,2% al bar o comerç de confiança. Aquest es el resultat de l’estudi encarregat pel Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat sobre Comerç online i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible a Catalunya.

De l’estudi s’extreu que les compres online generen 39 milions de desplaçaments i lliuraments a domicili a Catalunya a l’any, és a dir, 2,9 lliuraments per segon. La previsió és d'un augment del 21,7% de les compres, fins arribar als 64 milions i això es traduiria en 47 milions de lliuraments a domicili l’any vinent. Aquest gran augment de la logística genera un impacte medioambiental i en la mobilitat. Per reduir-lo, la Generalitat aposta per potenciar el click&collect com a sistema més sostenible i beneficiós pel comerç de proximitat.

compres online

Existeixen diferents iniciatives per promoure aquesta modalitat. Per una banda, pot ser l’impuls per part dels propis operadors en promoure la recollida en les pròpies botigues -o modalitat de click&drive-, o l’impuls a diferents modes de click&collect a través de punts de recollida alternatius, com poden ser punts de conveniència, aliances entre operadors o consignes, entre altres. També existeixen iniciatives per millorar la logística urbana d'última milla, com per exemple els centres de consolidació urbana, les microplataformes de distribució, l’impuls als vehicles no contaminants, l’impuls al repartiment amb bicicleta o tricicle, o l’aparició de models col·laboratius d’entregues.

La Generalitat aposta per incrementar fins al 25% els lliuraments de compres online en punts físics de proximitat l’any 2020

En aquest context, la Generalitat aposta per incrementar fins al 25% els lliuraments de compres online en punts físics de proximitat l’any 2020. Per aconseguir-ho, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, va explicar a la presentació de l’estudi que “cal passar del 15% de click&collect, al 25% l’any 2020, per tal de fomentar una model de comerç sostenible i captar fluxos de visitants cap al centre de les ciutats”. Aquesta mesura “suposarà, almenys, més de 5,25 milions de visites addicionals als eixos comercials de Catalunya”. L’objectiu segon és aconseguir “que l’any 2020 almenys la meitat de compradors online estiguin conscienciats sobre l’impacte que les seves compres a la xarxa tenen sobre la mobilitat, els embalatges i la qualitat de l’aire”. Per últim, la directora ha assenyalat que cal que el 2020 “tots els municipis de Catalunya tinguin almenys un punt de recollida”.

La Generalitat treballa en sis línies d’actuació per assolir aquests objectius: Incorporar les compres online i els lliuraments d’aquestes en els plans estratègics de comerç i de ciutat (planificació urbanística); fomentar pràctiques de compra online responsables per agrupar les comandes, flexibilitzar els horaris d’entregues (franges més àmplies) o prioritzar les entregues en hores vall i treballar amb les empreses de comerç per fomentar la venda responsable, en àmbits com reduir els excessos d’embalatge, concentrar diferents comandes en un únic lliurament, o bé promoure lliuraments a domicili en mitjans de transport sostenibles. També desenvoluparà campanyes de sensibilització sobre els efectes negatius dels lliuraments de les compres en línia; generarà espais de debat i anàlisi amb els operadors dels diferents sectors i impulsarà el Click & Collect en botiga, mitjançant els incentius de comerç i en espais urbans, mitjançant col·laboracions entre les diferents administracions públiques i sector privat, com per exemple locals buits i associacions de comerciants.

compres

Promoure la compra online responsable, sobretot entre els més joves

Els compradors també poden ajudar a que les seves compres online tinguin un impacte ambiental menys lesiu. Per exemple, poden agrupar les compres reduint el nombre de comandes. Poden també planificar millor les compres i els horaris d’entregues, rebaixant el número de lliuraments urgents i reduint les entregues fallides, que representen un 15,2% de mitjana. També poden baixar les devolucions de productes, actualment situades en un 9,4% de mitjana respecte els lliuraments a domicili, i promoure els lliuraments en hores de menor trànsit (hores vall).

La Generalitat vol dirigir-se específicament als segments més joves, d’entre 18 i 24 anys. Tot i que mostren una major sensibilitat respecte els impactes dels lliuraments a domicili sobre la qualitat de l’aire i el medi ambient, són alhora un dels col·lectius amb major ràtio de lliuraments fallits (31,7% sobre 15,2% de mitjana) i de devolucions (18,6% sobre 9,4% de mitjana). Per això se’ls vol impactar amb formació en els campus universitaris, escoles, així com altres centres de formació.

Amb la col·laboració de:

logo generalitat de catalunya