“L’impacte de la pandèmia va provocar una aturada absoluta en el sector”. El director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, reconeix que la temporada d’estiu no serà satisfactòria i que les xifres de visitants cauran de manera significativa: “Ciutadans d’arreu del món estan decidint no fer vacances enguany o, si més no, fer-les més curtes o més a prop de casa seva”. A més, reconeix que circumstàncies com el confinament de Lleida i l’obligatorietat de dur mascareta poden dificultar la promoció turística: “Quan surten notícies que s’associen amb possibles rebrots, detectem que hi ha un estancament en les cerques d’internet o en les possibles reserves”.

No obstant això, Font destaca Catalunya com una “destinació molt completa”, capaç de seduir els turistes malgrat el context advers: “Un visitant que arribi a casa nostre podrà gaudir de tot allò que li vingui de gust: platja, muntanya, gastronomia, museus, pobles i ciutats... Aquesta oferta integral ens posiciona molt millor que altres destinacions europees de l’arc mediterrani”. Però al marge de les potencialitats del territori, Font també assenyala la “confiança” i la “reputació” com a elements dels que tenir cura per atraure el turisme: “Hem d’evidenciar que som un país capaç de sobreposar-nos a emergències com la Covid-19 i que el sector pren totes les mesures necessàries per garantir la seguretat de les persones”.

Diversos països del nostre entorn han pres mesures per pal·liar els efectes de la crisi sobre el sector. A França i al Regne Unit s’ha aplicat una reducció de l’IVA, mentre que a Itàlia s’atorga una bonificació de 600 euros per família per gastar dins del propi país. En el cas de Catalunya, Font subratlla la congelació de la taxa turística -enguany estava previst que s’incrementés- i els dos paquets d’ajudes per a les empreses, quantificades en 13,5 milions d’euros: “Volem que les empreses del sector turístic segueixin vives quan es recuperi el turisme”.

Al mateix temps, però, des de l’ACT es reclama al Govern espanyol l’impuls d’ajudes directes sobre el sector. ”De moment hem vist algunes línies de préstec ICO que donen oxigen avui, però no garanteixen la situació de l’endemà”, critica Font. De forma complementària, el director de l’ACT també espera recolzament econòmic des de la Unió Europea: “Estem incidint perquè el fons de recuperació europeu arribi a Catalunya en termes de diners directes”. Uns fons que s’espera que rondin els 7.500 milions d’euros.

En paral·lel a les mesures més urgents, la Covid-19 també obliga el sector turístic a afrontar reptes a llarg termini. En aquest sentit, l’ACT disposa d’un Pla Estratègic de Turisme i d’un altre de Màrqueting que s’estenen fins el 2022, on entre d’altres aspectes es detalla el tipus de turista que es vol captar: “De qualitat; sostenible a nivell econòmic, social i mediambiental; amb vocació de conèixer tot el territori; i que vingui també fora de la temporada d’estiu”. De potenciar aquest conjunt de criteris, Font considera que el turisme “pot generar més valor afegit a la nostra economia”.

Amb la mateixa vocació de generar valor afegit se celebra una nova edició dels Premis Talent Cambra, als que l’ACT dona suport un anys més. “Són una oportunitat per posar sobre la taula tot aquell esperit emprenedor i innovador que ha demostrat la societat catalana en els últims anys”, ressalta Font, que considera clau el factor talent perquè el turisme tiri endavant enmig d’un escenari advers.