És més probable que triem una opció d'aliments saludables que una opció d'aliments poc saludables entre persones de diferents grups socials perquè temem ser jutjats negativament per les nostres eleccions.

Una nova investigació de la Bayes Business School va descobrir que la presència de persones de diferents amistats o grups socials va influir en les eleccions d'aliments dels consumidors.

L'estudi

L'estudi, que va explorar l'elecció d'aliments explica que això passa perquè les persones anticipen judicis negatius dels desconeguts. La investigació, realitzada amb al voltant de 1.000 persones, mostra que les persones sovint s'autocategoritzen en termes de la seva raça, afiliació universitària i afiliació laboral.

Els experiments amb diversos centenars d'adults en una gran ciutat i universitat d'EUA van trobar que els participants tenien més probabilitats d'elegir un refrigeri saludable en presència d'un observador d'una raça diferent o afiliat a una universitat diferent. Això es va deure al fet que van preveure més judicis negatius d'un grup extern i, per tant, van intentar mitigar aquests judicis triant aliments més saludables.

Un grup de gent menjant : Unsplash
Un grup de gent menjant / Unsplash

Quatre experiments separats van fer costat a l'opinió dels autors que la presència d'un estrany d'un grup social diferent va afectar l'elecció d'aliments dels participants.

En un experiment, a 180 estudiants se'ls va oferir elegir entre M&M's i passes com a refrigeri. En presència d'un company d'estudis desconegut de la mateixa universitat, només el 12 % dels estudiants van seleccionar les panses. Tanmateix, aquest número es va duplicar fins al 31 % quan estava davant d'un estudiant desconegut d'una altra universitat.

Els altres experiments van mostrar que la raó d'aquest patró és que les persones se senten jutjades en gran manera pels membres del grup extern, i utilitzen estratègicament opcions d'aliments saludables per causar una impressió positiva i contrarestar aquest judici negatiu.

Per exemple, a 200 consumidors se'ls va dir que d'altres al seu voltant eren crítics o tolerants. En l'entorn crític, els consumidors tenien més probabilitats de triar pastanagues en lloc de galetes que en l'entorn tolerant, la qual cosa indica que el judici esperat dels altres explica les troballes.

La doctora Janina Steinmetz, professora associada de màrqueting a Bayes, afirma que les troballes tenen implicacions pràctiques per als comercialitzadors d'aliments saludables i els formuladors de polítiques que esperen promoure una alimentació saludable.

"Sabem que el menjar juga un paper important en la vida social i els consumidors sovint fan inferències sobre els trets i característiques dels altres en funció de les seves eleccions d'aliments. La nostra investigació mostra que podem utilitzar aquest important paper dels aliments per al benestar del consumidor si ressaltem que els aliments saludables no només són bons per als consumidors, sinó que també els ajuden a impressionar els altres. Aquestes troballes podrien ser molt significatives per a aquells que esperen millorar l'alimentació saludable, perquè obren una nova via per promoure els beneficis d'una alimentació saludable," afegeix Steinmetz.