La bicicleta cada vegada s'utilitza més, ja sigui amb una funció purament esportiva i d'entreteniment o com a mitjà de transport. Està clar que les bicicletes formen part de la vida de la gent, i ho continuaran fent. A Espanya, malgrat els intents d'ampliar les zones de carril-bici per reduir la contaminació i garantir més seguretat als ciclistes, encara no és una cosa habitual que les persones utilitzin la bicicleta per anar i tornar del treball, però les xifres estan creixent a poc a poc. Les ciutats a imitar en aquest aspecte són Copenhaguen (Dinamarca), Lund i Malmö (Suècia) i Utrecht (Holanda), considerades com les que més facilitats donen als ciclistes.

1 Mantenir la bici neta

Amb la bicicleta no sempre se'n va per camins llisos i asfaltats. En moltes ocasions es passa per zones de terra o fang, i la bici no torna a casa en l'estat més agradable. Per això, és convenient donar un primer rentat ràpid sempre en acabar la ruta, per evitar que la brutícia s'incrusti i sigui molt més complicat. És difícil en ocasions amb el cansament, però cal reservar algunes forces per a aquesta tasca.

Amb la bicicleta no sempre se'n va per camins llisos i asfaltats

Quan et disposes a fer una neteja en profunditat de la bicicleta, els punts més importants en els que hem de parar són els discos i la corretja de transmissió. Per a això, hem d'utilitzar un producte específic i un paper, girant mentre els pedals per assegurar-nos que queda sec al final de l'operació.

Per treure el fang i la brutícia de l'estructura de la bicicleta és interessant utilitzar aigua a pressió (no molt alta) i un sabó no abrasiu, per no fer malbé o corroir els components.

Bicicleta
Bicicleta

2 Engrassar els components

Els components metàl·lics d'una bicicleta es troben en constant moviment, i si no tenen una lubricació adequada, en el frec d'uns contra els altres es poden espatllar.

Hi ha zones com la tija (zona que uneix la bicicleta amb el seient, o certs molls i mecanismes que no estan exposats a l'exterior, que es lubrifiquen amb una periodicitat àmplia. No és necessari fer-ho diàriament. A més, s'aconsella per a aquestes zones utilitzar greix sòlid, ja que la durada del greix líquid és menor.

La cadena, per exemple, és la part que s'ha de lubrificar gairebé després de cada ús. Sempre ha d'estar seca abans d'afegir el greix líquid, i si és d'oli, treure el sobrant per evitar que s'adhereixi amb més facilitat la brutícia.

3 Revisar que tot funcioni

Abans de sortir de viatge hi ha una sèrie de tasques que hem de dur a terme per assegurar-nos que la nostra bicicleta funcionarà com deu. En primer lloc, assegurar-nos que el canvi funciona correctament, no fa sorolls estranys, i per tant serà més difícil que surti la cadena.

També la pressió de les rodes ha de ser revisada recentment. Per conèixer la pressió adequada hem de mirar en el lateral del pneumàtic on apareix la recomanació del fabricant sobre això. Això ajudarà a evitar punxades.