El sedentarisme, l'obesitat i l'increment dels nivells de contaminació de l'aire fan de la bicicleta una eina eficaç per aconseguir avantatges col·lectius, però també individuals: desplaçar-se en bici millora la salut, proporciona autonomia, és barat, eficient i ràpid. Per als que estiguin pensant en els regs que incumbeix, està demostrat que utilitzant casc de protecció es disminueix la gravetat dels danys en les caigudes: redueix el risc de lesió cranial i cerebral entre un 63% i un 88%, alhora que descendeix el risc de mort en un 26%.

Els beneficis per a la salut de l'activitat física en desplaçar-se amb bicicleta dins de la ciutat són molt més grans que els riscos per la contaminació de l'aire i els accidents de trànsit. Així ho acaben de revelar a la revista «British Medical Journal» els investigadors del projecte espanyol TAPES («Transportation, Air Pollution and Physical Activities»), el primer estudi al món que quantifica l'impacte en la salut d'un sistema de bicicletes públiques. Analitzats tots els paràmetres, la investigació apunta que el risc de morir per als usuaris es redueix un 24%.

bici
 

Com a conclusió, els investigadors constaten que les polítiques de transport que promouen l'activitat física són un bon mitjà per millorar la salut de la població i reduir les despeses en sanitat pública. Creuen, a més, que encara hi ha molt marge de millora i, per tant, per augmentar els beneficis per a la salut i el medi ambient. La preocupació sobre les altes taxes de sedentarisme, l'epidèmia d'obesitat i l'increment dels nivells de contaminació de l'aire a les ciutats fa que institucions com l'Organització Mundial de la Salut (OMS), la Comissió Europea i el Centre dels EUA per al Control de Malalties posin el seu afany a frenar la situació.

 

La bicicleta permet desplaçar-se d'un costat a un altre, alhora que una eina per realitzar activitat física gairebé de forma inconscient, ja que l'objectiu no és l'exercici per si mateix, sinó desplaçar-se d'un lloc a un altre

 

Pedalar amb bicicleta a ritme constant

Segons l'estudi del CREAL, les dones que utilitzen la bici una mitja de quatre hores a la setmana són menys propenses a guanyar pes. Desplaçar-se amb bicicleta suposa per als usuaris habituals, que recorren trajectes curts però constants cada dia, una activitat física no extenuant. En resum, és una bona manera de fer exercici sense massa esforç. Fa just un any, investigadors de la Universitat d'Harvard (EUA) van publicar un estudi a la revista «Archives of Internal Medicine» en el qual confirmaven que, encara que se li dediqui poc temps, pedalar ajuda a controlar el pes, la qual cosa representa un benefici evident per a la salut. El treball es va dur a terme entre 18.414 dones que, a l'inici de l'estudi, tenien edats compreses entre els 25 i els 42 anys.

Després d'analitzar les dades obtingudes, els investigadors van comprovar que els qui utilitzaven la bici una mitja de quatre hores a la setmana eren menys propenses a guanyar pes, si se les comparava amb els qui no pedalaven. Un increment de cinc minuts al dia en les dones que no utilitzaven la bici a l'inici de l'estudi també va mostrar ser beneficiós. La bicicleta permet desplaçar-se d'un costat a un altre, la qual cosa la converteix en un mitjà de transport útil, alhora que una eina per realitzar activitat física gairebé de forma inconscient, ja que l'objectiu no és l'exercici per si mateix, sinó desplaçar-se d'un lloc a l'altre. Els especialistes assenyalen que podria equiparar-se a caminar de forma enèrgica.

 

Multitud d'avantatges per a la salut

Juntament amb la carrera i la natació, pedalar és una de les maneres de millorar la capacitat aeròbica. Contribueix a desenvolupar la mobilitat articular i els músculs de les cames, els malucs i els glutis i perdre greix a les cuixes i els panxells. A més, com qualsevol activitat física, millora la funció cardiorespiratòria. També ajuda a mantenir la mobilitat de les articulacions i, sempre que es col·loqui el seient en la posició adequada, pot disminuir la tensió a la columna vertebral i alleujar el mal d'esquena.

Hi ha múltiples avantatges del seu ús com a mitjà habitual de transport: l'eficiència energètica, ja que el consum d'energia que requereix és 50 vegades menor que el que necessita un cotxe, i el preu, en ser molt més barates (40 vegades menys que un cotxe i de 10 a 20 vegades menys que una motocicleta). La bicicleta és segura i, en general, contribueix a disminuir el trànsit i a reduir la gravetat dels accidents. També són més ràpides en desplaçaments urbans (per a distàncies de fins a 5 quilòmetres) i ocupen molt poc espai, tant en circulació com en estacionament.