El mes de març del 2023 ha estat el primer en que s’han superat els nivells d’usuaris del transport públic a l’àrea de Barcelona amb relació a les xifres prèvies a la pandèmia de la Covid-19, segons dades de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que ha tancat el mes de març amb gairebé 98 milions de validacions, una xifra de rècord que supera en un 3,5% la demanda prepandèmia del mateix mes de 2019, quan es van registrar 95 milions. Pel que fa als operadors, TRAM és qui registra el percentatge més gran d’augment en validacions comparat amb l’any 2019 (+11,1%), seguit dels autobusos interurbans de la Generalitat (+8,4), Metro TMB (+7,87%) i FGC (+5,49%). Pel que fa a la resta d’operadors, registren increments de fins al 3% tot i que alguns obtenen valors encara lleugerament per sota respecte a les xifres prepandèmia. 

Segons ha indicat l’ATM, cal tenir en compte que el factor teletreball afecta de manera desigual als operadors quant a la recuperació de la demanda. Amb tot, es constata una forta recuperació de la demanda del conjunt d’operadors si es comparen les xifres del març de l’any anterior, respecte al qual es comptabilitzen 15,6 milions més de viatges (un 19%). Quant als valors acumulats del primer trimestre de 2023, tot i encara no superar els xifres de l’any 2019 i situar-se 1,5% per sota, també es constata un increment notable del 25% comparat amb l’any 2022, recuperant més de 52 milions de validacions. D’aquesta manera, es compleixen les previsions de recuperació de la demanda prepandèmia que ha estat progressiva des de 2020.

La T-Mobilitat supera el milió de viatges al dia

A més, a poc a poc es va aconseguint l’augment de l’ús de la T-Mobilitat, ja que aquest nou sistema de validació sense contacte segueix la seva implantació i ja registra més d’un milió de validacions en un dia feiner a tot el sistema de l’ATM de Barcelona. Cal tenir en compte que des del passat 15 de març, la T-Jove només s’expedeix amb T-Mobilitat i ja no és possible renovar-la amb el tradicional sistema de cartró. Cal recordar, així mateix, que l'ATM treballa en la desaparició de les targetes que requereixen validació mecànica durant l'any 2024 i ja ha anunciat una T-Mobilitat de cartró per a aquest mateix 2023. Aquest nou format està pensat per a viatgers no recurrents, serà recarregable i es podrà adquirir a les màquines d’autovenda de la xarxa i als punts de venda autoritzats. A més, no caldrà un registre previ com sí que passa amb la T-Mobilitat convencional.

D'altra banda, les dades dels serveis Regionals de Renfe han registrat un increment del 44,7% en els primers tres mesos de l'any en comparació amb el mateix període de l'any passat, fins als 2,2 milions de viatgers, i un 19% més que el 2019 per l'ús dels abonaments gratuïts en cap de setmana.