Cent setanta autobusos de la flota de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ja disposen de càmeres de seguretat, un cop ha finalitzat la prova pilot de desplegament d’aquest equipament, amb la voluntat d’arribar al final del 2023 amb tots els vehicles amb càmeres instal·lades a bord, arribant a un total de 4.500 càmeres de videovigilància per a tota la flota d’autobusos. L’ús de càmeres, que ja va ser anunciat el passat mes de juny amb la intenció que també estigui coberta la xarxa de Metro l’any 2025, està pensat com a un nou element per a la seguretat dels usuaris i les usuàries, així com per analitzar els nivells d’ocupació i millorar la gestió del servei.

camera seguretat tmb acn
Els vehicles poden incorporar entre dues i set càmeres de seguretat / ACN
control cameres segueratat tmb acn
Les càmeres es poden seguir en temps real des del Centre de control del bus situat a la cotxera del Triangle Ferroviari / ACN

Segons ha informat aquest dimecres TMB, les càmeres instal·lades permeten gravar en temps real, en un pas més de l’entitat per millorar la seguretat del passatge i en el marc de la seva lluita contra la LGTBI-fòbia i l’assetjament sexual. Així, des del Centre de Control de Seguretat de Bus, situat a les Cotxeres del Triangle Ferroviari, ja es poden visualitzar en temps real les imatges de l’interior del bus així com descarregar al moment qualsevol de les gravacions. En tots els casos i per tal de complir amb la normativa legal en aquest àmbit, les imatges enregistrades es guarden un màxim de 30 dies.

En el marc de la presentació dels nous dispositius, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que aquest nou sistema farà del bus “un espai més segur” i suposa “seguir amb la tolerància zero davant les agressions al transport públic”. A més, Bonet ha destacat la innovació tecnològica que comporta aquest sistema i que permetrà “millorar la col·laboració amb les forces de seguretat quan sigui necessari”. Amb aquest nou sistema es vol fer un salt qualitatiu per reforçar la seguretat tant pel personal de conducció com pel passatge. En aquest sentit, es busca dissuadir o disposar de proves per denunciar possibles delictes, com ara agressions, assetjaments i robatoris, a més de poder tenir imatges en cas d’accidents.

 

De 2 a 7 càmeres per vehicle

Alhora, les càmeres contribuiran a l’anàlisi dels nivells d’ocupació per millorar el servei. La instal·lació d’aquest sistema suposa en xifres 4.500 càmeres de videovigilància en tota la flota. En cada vehicle poden haver-hi entre 2 i 7 càmeres depenent del tipus de bus, de manera que es puguin gravar tots els espais del vehicle. Cal recordar que a la xarxa de metro, TMB ja compta amb 2.908 càmeres dins dels trens, amb la previsió que tots en tinguin l'any 2025, a més de les 5.576 càmeres en instal·lacions fixes a la xarxa, fins a tenir avui en dia 8.484 càmeres a tot el metro (entre trens i estacions).

Aquesta nova iniciativa s’emmarca en les polítiques de responsabilitat social de TMB, un referent internacional en la lluita contra les agressions sexuals i la LGTBI-fòbia, com demostra el recentment atorgat premi per la Unió Internacional del Transport (UITP) a la Diversitat, inclusió i igualtat de gènere. TMB és pionera en protocols de prevenció, detecció i intervenció contra l’LGTBI-fòbia i contra l’assetjament sexual i per raó de gènere a les xarxes de metro i autobús. Protocols que han comptat amb la col·laboració d’entitats de l’àmbit de les dones i de l’espai LGTBI, com l’Observatori contra l’Homofòbia, a més del suport d’institucions com la Diputació de Barcelona, des de l’àrea Cohesió Social, Ciutadania i Benestar.